DCJDR_AHTV Hodnocení a testování ve výuce cizího jazyka

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je poskytnout studentům hlubší vhled do teorie (i praxe) hodnocení procesů a výsledků učení žáků ve výuce cizího jazyka s akcentem na testování.
Osnova
  • Tento studijní předmět patří mezi volitelné předměty didaktického bloku (podblok Aktuální kapitoly didaktiky cizích jazyků); vodítkem pro volbu je zaměření disertační práce doktoranda. Cílem studijního předmětu je poskytnout studentům hlubší vhled do teorie (i praxe) hodnocení procesů a výsledků učení žáků ve výuce cizího jazyka s akcentem na testování. Obsah teoretické části předmětu zahrnuje komplexní pohled na problematiku hodnocení a jeho forem (včetně sebehodnocení), dále teorii testování, a to zejména charakteristiky dobrého didaktického testu, typologii testů konstrukci testů – její fáze i konkrétní techniky. Tato teoretická základna pak bude v aplikačně - výzkumné části předmětu východiskem pro analýzu autoritativních standardizovaných cizojazyčných testů (např. státní jazykové zkoušky, maturita z cizího jazyka, resp. její návrh, Cambridge Examinations, City & Guilds Pitman Examinations, Zertifikat Deutsch als Fremdsprache, Österreichisches Sprachdiplom aj.).
Literatura
    doporučená literatura
  • Grotjan, R. Determinanten der Schwierigkeit von Leseverstehensaufgaben: Theoretische Grundlagen und Konsequenzen für die Entwicklung des TESTDAF. In: Bolton, S. (ed.): TESTDAF: Grundlagen für die Entwicklung eines neuen Sprachtests. Beiträge aus einem
  • Bolton, S. Probleme der Leistungsmessung : Lernfortschrittstests in der Grundstufe Berlin: Langenscheidt, 1996.
  • Bachman, L.F., Cohen, A.D. Interfaces between Second Language Acquisition and Language Testing Research. Cambridge : Cambridge University Press, 1999.
  • Grotjan, R. Konstruktion und Einsatz von C-Tests: Ein Leitfaden für die Praxis. In: Grotjahn, R. (ed.): Der C-Test: Theoretische Gundlagen und praktische Anwendungen. Band 4. Bochum: AKS-Verlag, 2002, 211-225.
  • Grotjan, R. Testen und Bewerten des Hörverstehens. In: Micheál Ó Dúill/Rosemary Zahn/Kristina D. C. Höppner (eds.), Zusammenarbeiten: Eine Festschrift für Bernd Voss. Bochum: AKS-Verlag 2005, 115-144.
  • Bachman, L.F. Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford : OUP, 1995.
  • Arras, U. Wie beurteilen wir Leistung in der Fremdsprache?: Strategien und Prozesse bei der Beurteilung schriftlicher Leistungen in der Fremdsprache am Beispiel der Prüfung: Test Deutsch als Fremdsprache (TesfDaF). Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2007.
  • Grotjan, R. Testen und Bewerten des Hörverstehens. In: Micheál Ó Dúill/Rosemary Zahn/Kristina D. C. Höppner (eds.), Zusammenarbeiten: Eine Festschrift für Bernd Voss. Bochum: AKS-Verlag 2005, 115-144.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
  • PALMER, Adrian S. a Lyle F. BACHMAN. Language testing in practice : designing and developing useful language tests. Oxford: Oxford University Press, 1996, vi, 377. ISBN 0194371484. info
  • PALMER, Adrian S. a Lyle F. BACHMAN. Language testing in practice : designing and developing useful language tests. Oxford: Oxford University Press, 1996, vi, 377. ISBN 0194371484. info
  • PALMER, Adrian S. a Lyle F. BACHMAN. Language testing in practice : designing and developing useful language tests. Oxford: Oxford University Press, 1996, vi, 377. ISBN 0194371484. info
  • ALDERSON, J. Charles, Caroline CLAPHAM a Dianne WALL. Language test construction and evaluation. Cambridge: University Press, 1995, 310 s. ISBN 0521478294. info
  • Evaluating second language education. Edited by J. Charles Alderson - Alan Beretta. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1992, x, 374. ISBN 0521410673. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet: studenti předloží seminární práci: analýzu, resp. komparativní analýzu standardizovaného testu / testů. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.