PdF:Kv2BP_MEVP Metodologie vědecké práce - Informace o předmětu
Kv2BP_MEVP Metodologie vědecké práce
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Obecná psychologie (angl.) (program FSS, D-PS4) (2)
- Obecná psychologie (program FSS, D-PS4) (2)
- Sociální psychologie (angl.) (program FSS, D-PS4) (2)
- Sociální psychologie (program FSS, D-PS4) (2)
- Vývojová psychologie (angl.) (program FSS, D-PS4) (2)
- Vývojová psychologie (program FSS, D-PS4) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen vysvětlit základy výzkumné práce, které je společná všem vědním disciplinám a specifiky vědeckého myšlení v jednotlivých typech věd. Cílem je pochopit, v čem se teologie může inspirovat od jiných humanitních věd a v čem je naopak její způsob poznávání nezastupitelný a jedinečný. Pro křesťanskou výchovu a charitativně sociální práci bude podán výklad, jak provádět průzkumy a výzkumy, které pomohou empiricky zakotvit křesťansky zaměřené působení.
- Osnova
- Různá pojetí metodologie: jako věda o vědě, jako věda o metodě vědy, jako technologie výzkumu, jako metateorie. Metody jako procedury (taktika) výzkumu. Metodiky jako techniky či operativní nástroje zkoumání. Vztah metodologie aj. věd. Jak víme, různá pojetí vědění. Věda, vědecká práce, objev. Funkce vědy: poznávací, předvídací, přetvářecí. Klasifikace věd obecně a psychologických zvlášť. Místo psychologie v soustavě věd. Daný a zadaný předmět vědy. Činnostní a předmětné pole vědy. Instrumentální aparát, konceptuální schéma a kategoriální aparát. Rozdělení věd na paradigmatické a kategoriální. Pojem paradigmatu a druhy paradigmat v psychologii: nomotetické, idiografické, idiotetické, idiomodifikující, subjektové, objektové, antropocentrické, teocentrické, sociocentrické, ekocentrické, biocentrické. Antropický princip. Vývoj vědy jako střídání kategorií. Hlavní psychologické kategorie: obraz, čin, motiv, osobnost, styk. Teorie, model, pojetí, představa. Typy koncepcí. Struktura teorie. Verbální, logografické, symbolické (matematické, formální) zobrazení teorie. Funkce teorie: deskriptivní, delimitující, generativní, integrativní. Vztah teorie a praxe. Dvojí perspektiva: praxe jako odborná činnost, praxe jako protiklad teorie, centrace dění, směr času, povaha zákonitostí – kauzalita kontra finalita. Lidé kolem vědy. Vědecký výzkum Procedury, metody a techniky výzkumu Zpracování dat a faktů Výzkumná studie
- Literatura
- SMÉKAL, Vladimír a Jan BERAN. Obecná škola v zrcadle pětiletého výzkumu. Brno: Masarykova universita, 1999, 52 s. ISBN 80-210-2165-9. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava.
- Metody hodnocení
- Zápočet na základě ústního zkoušení.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/Kv2BP_MEVP