MSBK_ONPS Ontogenetická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 6. 3. 16:40–18:20 učebna 35, Pá 27. 3. 14:50–16:30 učebna 35, Pá 3. 4. 13:55–15:35 učebna 35, Pá 10. 4. 15:45–17:25 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu je zaměřen na základní pojmy psychologie duševního vývoje dítěte a využití těchto informací v pedagogické praxi. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: popsat a vysvětlit charakteristiku jednotlivých vývojových stádií, s důrazem na předškolní vývoj, principy a zákonitosti duševního dění
porozumět teoriím psychologie duševního vývoje, charakteru a dynamice a vzájemné součinnosti vývoje duševních procesů.
vymezit vývojové změny psychiky v jednotlivých stádiích.
Osnova
  • 1. Ontogenetická psychologie a její praktická aplikace v práci učitele MŠ.
  • 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje.
  • 3. Prenatální období. Počátky čivosti a vnímání u dětí, rozvoj motoriky. Vrozené reflexy, učení v raném věku, vazba na matku, raná interakce mezi členy rodiny.
  • 4. Novorozenecké a kojenecké období. Rozvoj poznávacích procesů, motoriky, emocionalita kojence, socializace, vznik a rozvoj identity kojence. Role matky /hlavní pečující osoby.
  • 5. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí. Socializace v batolecim věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, sociální učení.
  • 6. Předškolní věk. Vývoj kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby.Interpersonální interakce mezi vrstevníky, k dospělým a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, emoce a prožívání, vůle.
  • 7. Školní zralost, školní připravenost.
  • 8. Mladší školní věk. Změny v poznávacích procesech, prožívání, jáství, socializace, výchovné styly, výchovné působení.
  • 9. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky u dětí.
  • 10. Dospívání (puberta, adolescence) Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů, emocionalita, identita jedince, sebepoznávání, sebehodnocení, seberealizace, profesionální orientace, vnější vlivy, socializace.
Literatura
    povinná literatura
  • ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 187 s. ISBN 8073670550. info
  • Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 807178799X. info
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
    neurčeno
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
Výukové metody
přednáška, četba literatury, seminární práce (10 stran)
Metody hodnocení
písemná zkouška (65% úspěšnost)
Informace učitele
Seminární práce na téma: Vývojové zvláštnosti dítěte předškolního věku - vývoj kognitivních funkcí, emoční vývoj, sebeuvědomování, sebepojetí, morální vývoj, vývoj dětské kresby, dětská hra, socializace dětí předškolního věku, vliv rodiny.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.