PdF:SPAMP_OFS2 Oftalmopedie u seniorů 2 - Informace o předmětu
SPAMP_OFS2 Intervence a provázení u dospělých a seniorů se zrakovým postižením 2
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPAMP_OFS2/01: Út 8:25–10:05 centrum, M. Vrubel
- Předpoklady
- SPAMP_OFS1 Oftalmopedie u seniorů 1
Úspěšné absolvování semináře SPAMP_OFS1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální andragogika (ger.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Absolventi kurzu by měli umět využívat informace o intervenci a poradenství u seniorů s postižením zraku. Na základě nabytých znalostí by měli umět odvodit možnosti využívání a reedukace zraku, využívání kompenzačních mechanismů a osobních strategií pro kvalitní život v období dospělosti a senia.
- Osnova
- Okruhy: 1. Zrakové postižení u dospělých a seniorů v kontextu kvality života 2. Dospělý a senior s postižením zraku v rodině a ve společnosti 3. Diagnostika zrakového postižení v období dospělosti a senia 4. Reedukace zraku. Zraková terapie 5. Podpora kompenzačních mechanismů a osobních strategií v životě dospělého a seniora s postižením zraku 6. Specifické kompetence osob s postižením zraku se zaměřením na dospělé a seniory – čtení , psaní a výuka Braillova písma, samostatný pohyb a orientace v prostoru slabozrakých a nevidomých. 7. Dospělý a senior s duálním postižením
- Literatura
- doporučená literatura
- PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: muni press, 2013. ISBN 978-80-210-6306-8.
- Jesenský Ján. PROLEGOMENA systému tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 660 s. ISBN 978-80-86723-49-5
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Edited by Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999, 94 s. ISBN 8085931753. info
- neurčeno
- ŠVECOVÁ - KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000, 70 s. ISBN 80-85931-84-2. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava a samostudium, praktické příklady, diskuse, exkurze do zařízení poskytovatelů sociálních služeb.
- Metody hodnocení
- Skupinový projekt, kazuistika, ústní zkouška (70% správných odpovědí).
- Informace učitele
- Vybrané literární a internetové zdroje: ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991 HRACHOVINA, V.; DOŠKOVÁ, H. Zvětšovací pomůcky. Brno: Masarykova univerzita. 1998 ISBN 80-210-1854-2 JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8 JESENSKÝ, J. Integrace - znamení doby. Praha: Univerzita Karlova. 1998. ISBN 80-7184-691-0 JESENSKÝ, J. a kol. Prolegomena. Systém tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha: Univerzita J. A. Komenského. 2007. ISBN 978-80-86723-49-5 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2 LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. 2002.ISBN 80-7178-572-5 LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia. 2000. ISBN 80-7183-225-1 MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89 SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia. 2000. ISBN 80-7183-226-X VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4 VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 VOŽENÍLEK, V. a kol. Hmatové mapy technologií 3D tisku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2010. ISBN 978-80-244-2697-6. Internetové zdroje: www.braillnet.cz www.european-agency.org www.lorm.cz www.msmt.cz www.sons.cz www.icevi.org www.spektra.eu www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.tyfloservis.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace: zdravotní postižení.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SPAMP_OFS2