PdF:SV4BP_PXZS Praxe na ZŠ - Informace o předmětu
SV4BP_PXZS Praxe na základní škole
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/1.3. blok 15 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SV4BP_SSO Úvod do soc. pedagogiky (sem.)
- studium odborné literatury - pedagogický deník - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Studenti si zajistí vykonávání povinné praxe dramatické výchovy na jedné z doporučených ZŠ v Brně, nebo na jiné ZŠ v Brně dle vlastního výběru. Po konzultaci s pedagogem třídy, v níž budou studenti praxi vykonávat, si dále připravují lekce dramatické výchovy na zadaná témata a provádí rozbor jednotlivých lekcí. V přípravě dramatických lekcí studenti čerpají ze svých dosavadních zkušeností a z doporučené literatury. Studenti v průběhu praxí pozorují obecné pedagogické jevy, osobnostní a sociální charakteristiky účastníků pedagogického procesu, postoj učitele k žákům a odraz tohoto postoje v chování žáků. Dále mapují prostor pro uplatnění dramatické výchovy. Důležité je osvojit si vedení pedagogického deníku. Po absolvování předmětu bude student umět: Plánovat vlastní dramatickou lekci pro určenou cílovou skupinu. Prezentovat vlastní dramatickou lekci základním školám. Praktikovat vlastní dramatickou lekci s určenou cílovou skupinou. Vyhodnotit realizaci vlastní dramatické lekce. Načrtnout změny v realizované dramatické lekci na základě vyhodnocení její realizace.
- Osnova
- Seznámení se s konkrétní skupinou ZUŠ Domluva na tématech jednotlivých lekcí s pedagogem uvedené skupiny ZUŠ Vykonávání dramatické praxe Vedení pedagogického deníku Přirozená autorita učitele jako smysl výchovy Sebereflexe učitele Znalosti sociální a pedagogické komunikace Kondice učitele a pedagogické dovednosti Empatie učitele vůči žákovi Interakční styl učitele Učitelovo pojetí výuky
- Literatura
- VALENTA, Josef. Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí : dětí a dospělých (Obsaž.) : Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. info
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007, 223 stran. ISBN 9788073310899. info
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
- MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004, 214 s. ISBN 8085429934. info
- ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ a Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami :dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 117 s. ISBN 80-7178-355-2. info
- PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova - cesta k tvořivé škole. In Cesty k tvořivé škole. Sborník příspěvků z konference. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, s. 358-359. ISBN 80-210-1938-7. info
- VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 79 s. ISBN 80-85866-40-4. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
- VYBÍRAL, Michal. Od zkušenosti k poznání, aneb, Projekty, dramatická výchova a konstruktivismus s dětmi ve věku 7-12 let : (praktické ukázky). Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 1996, 48 s. info
- BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
- BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
- DELONGOVÁ, Jindra, Dana SVOZILOVÁ a Silva MACKOVÁ. Vezměte do ruky knihu :dětská literatura jako inspirace pro dramatickou hru s dětmi. 2. rozš. vyd. Brno: Mravenec, 1993, 74 s. ISBN 80-900804-7-2. info
- Výukové metody
- cvičení, diskuse, pozorování, samostatná práce
- Metody hodnocení
- Zápočet. K žápočtu si studenti připraví pedagogický deník. Součástí pedagogického deníku jsou: písemně zpracované přípravy jednotlivých lekcí (v případě náslechu zápis z lekce), reflexe Vámi odvedené dram. lekce a návrh další práce na této lekci, nové vyústění
- Informace učitele
- BLÁHOVÁ,K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 807068-070 9. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : IPOS, 2001. ISBN 8070681586. BUDÍNSKÁ, H. Ať si mohou naše děti ve své škole hrát! Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-0407. DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha : STD, 2001. ISBN 809016604-0. JUDASOVÁ, K. Projekt stavebnice z mnoha dílků. In: Moderní vyučování. Praha, roč. 4, 1998, č. 1, s. 10. ISSN 1211-6858 KAŠOVÁ, J. Projekty. Kroměříž : IUVENTA, 1994. ISBN neuvedeno. KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7184-756-9. MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-934. MACHKOVÁ,E. Metodika dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1999. ISBN 80-7068105-5. MACHKOVÁ,E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MORGANOVÁ, N. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha : IPOS ARTAMA, 2001. ISBN 80-901660-2-4. SVOBODOVÁ, R.: Strukturované drama. In: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika. Praha : IPOS, 2000, č. 3, s. 11. ISSN 1211-8001. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládaní agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-6. VALENTA, J. Pohledy - Projektová metoda ve škole a za školou. Praha : IPOS ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0. VYBÍRAL, M. Od zkušenosti k poznání. Plzeň : PG Centrum, 1996. ISBN není uvedeno. MU, 2003. ISBN 80-86633-10-1 VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5. WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1. DVOŘÁKOVÁ, A. Drama ve výchově a divadlo ve výchově. In: Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1997, č. 3. s. 1. ISSN 1211-8001. ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. KOVALIKOVÁ, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála 1995. ISBN 80-901873-1-5. KOVALČÍKOVÁ, I.; MAJZLANOVÁ, K.; PAVLOVSKÁ, M.; PELÁN, J. Variácie podob výchovné dramatiky. Prešov : LANA, 2003. ISBN 80-9683112-8-3. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : DiFa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-16-0. MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha : Artama, 1991. ISBN 318/91-02. MARUŠÁK, R. Projekty napříč osnovami. In: Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 2001, č. 3, s. 1. ISSN 1211-8001. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80 85883 13 9 PAVLOVSKÁ, M.; KROČA, D. Dramatická výchova a divadlo . Brno : CERM, 1999. ISBN 80-7204-110-X. PAVLOVSKÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : Pedagogická fakulta MU, 2002. ISBN 80-86633-02-0 PAVLOVSKÁ, M.; BENEŠOVÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé II. Divadlo ve výchově. Brno : Pedagogická fakulta MU, 2003. ISBN 80-86633-10-1. SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika, 2000,č.3. ŠIMANOVSKÝ, Z.; MARTIN,V. Hry pomáhají s problémy. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-408-0. ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80 7178 355 2 VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-06-4.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SV4BP_PXZS