PdF:SZ7BK_PTPS Patopsychologie - Informace o předmětu
SZ7BK_PTPS Patopsychologie a základy psychologického poradenství
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 20. 2. 16:40–18:20 učebna 35, Pá 17. 4. 16:40–18:20 učebna 35
- Předpoklady
- SZ7BK_UVPS Úvod do psychologie || SZ2BP_Ps10 Úvod do psychologie
Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Cíle předmětu
- Cílem programu je poskytnout utříděný přehled o jednotlivých diagnostických kategoriích patopsychologie a psychopatologie, tématech psychologického poradenství a poradenské psychologie, která jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog.
Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu. - Osnova
- Předmět a význam patopsychologie. Vztah mezi patopsychologií a psychopatologií. Otázka normality.
- Poruchy somatického a psychického vývoje.
- Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku a dospívání.
- Mentální retardace. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Vývoj řeči v normě a patologii.
- Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Neurotické syndromy. Psychická deprivace a subdeprivace. Osobnost dítěte (dospívajícího) v normě a mimo ni. Poruchy aktivity a pozornosti.
- Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.
- Psychopatologie dospívání.
- Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.
- Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu.
- Laterální preference jako problém poradenský.
- Psychologická péče o děti školního věku.
- Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch. Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu. Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce K.A.Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982).
- Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících).
- Dítě a školní třída. Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi.
- Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.
- Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.
- Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučování.
- Literatura
- Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. [Vágnerová, 2008]. Vyd. 4. Praha : Portál, 2008. 872 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
- DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
- BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
- Myschker, Norbert. Verhaltungstörungen bei Kindern und Jugendlichen. 6. Aufl. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer, 2009. ISBN 978-3-17-020425-6.
- Výukové metody
- přednášky, studium literatury a studijních textů
- Metody hodnocení
- zápočet, elektronicky zadaný závěrečný test znalostí, k získání zápočtu: alespoň 75 % správných odpovědí
- Informace učitele
- Literatura povinná: Náprava čtení a psaní. (studijní materiál) Faktory ovlivňující školní výkon (studijní materiál) Fáze prožívání rodičů (studijní materiál)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SZ7BK_PTPS