PdF:SZ7MK_PsVV Psychologie vyučování a vých. - Informace o předmětu
SZ7MK_PsVV Psychologie vyučování a výchovy
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 27. 2. 14:50–16:30 učebna 50, Pá 6. 3. 18:30–20:10 učebna 50, Pá 15. 5. 16:40–18:20 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá psychologickou problematikou vyučování a výchovy, studenti jsou seznámeni i s historií problematiky a teoretickými koncepcemi a směry, které mají vliv na specifické pojetí využití poznatků z této oblasti, např. při konkrétní výuce a zkoušení. Jsou prezentovány biologické, sociální a autoregulační formativní vlivy na rozvoj osobnosti studenta.
Hlavní cíle kurzu jsou:
porozumět moderní psychologii vyučování a výchovy;
naučit se poznávat a rozvíjet adekvátní vyučovací a učební styly;
pěstovat pozitivní vztahy a interakce mezi žáky;
předcházet závadám a poruchám chování, psychiky a osobnosti žáků. - Osnova
- 1. Psychologie výchovy a vyučování.
- 2. Dějiny psychologie výchovy a vyučování.
- 3. Teoretické koncepce a směry.
- 4. Vývoj psychologie v pedagogické praxi.
- 5. Psychologický výzkum výchovy a vyučování.
- 6. Zkoušení žáků.
- 7. Sociální formativní vlivy působící na žáka.
- 8. Biologické formativní vlivy působící na žáka.
- 9. Vztahy mezi učitelem a žákem.
- 10. Vztahy mezi žáky.
- 11. Dificility učení a chování.
- 12. Sebevýchova.
- 13. Odborné intervence v psychologii vzdělávání a výchovy.
- Literatura
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002, 544 s. ISBN 80-214-2203-3. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 260 stran. ISBN 9788021044340. info
- ŘEHULKA, Evžen. Úvod do studia psychologie. 2. vyd. Brno: Paido, 1997, 60 s. paido. ISBN 80-85931-46-X. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinové diskuse, domácí práce, četba
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SZ7MK_PsVV