PdF:SZ9MP_MDS Metodologie pro DS - Informace o předmětu
SZ9MP_MDS Metodologie - přípravný kurz pro uchazeče o doktorské studium
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Pouze pro studenty posledního ročníku magisterského studia - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Anglický jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Francouzský jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Hudební výchova)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Německý jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Ruský jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Speciální pedagogika)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Všeobecný směr)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Výtvarná výchova)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vést studenty připravující se pro doktorské studium pedagogiky a dalších disciplín na PdF MU při návrhu doktorského (obvykle disertačního) projektu a zopakovat v rámci této přípravy metodologii z bakalářského a magisterského studia.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
Utvořit si představu o výzkumné práci v rámci doktorského studia na PdF MU; porozumět základním principům pedagogické empirické metodologie; zvolit si a rozpracovat téma budoucí disertační práce; navrhnout vlastní projekt disertačního výzkumu, který je možné použít při přijímacím řízení do doktorského studia na PdF MU; zdůvodnit a prezentovat jasně a strukturovaně výzkumný problém.
Absolvování kurzu nepředstavuje podmínku pro přijetí do doktorského studia, ani přijetí ke studiu nezaručuje. - Osnova
- Jak psát projekt doktorské práce. Výzkumný projekt, jeho náležitosti. Informační příprava.
- Pedagogický výzkum. Co je to pedagogický výzkum, co nejčastěji zkoumá a co může přinést, kdo se jím zabývá, komu je určen. Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů.
- Informační příprava výzkumu. Typy textů. Rešerše, databáze, deskriptory. Bibliografické citace.
- Stanovení výzkumného problému a výzkumné otázky a jejich zdůvodnění.
- Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní,kvantitativní, smíšený výzkum.Proměnné, hypotézy, výzkumný soubor.
- Kvantitativní výzkum. Fáze výzkumu. Metody (pozorování, interview, dotazník, test, pokus, analýza textu). Reliabilita, validita a objektivita pedagogického výzkumu.
- Kvalitativní výzkum. Fáze, metody (pozorování, interview). Validita a reabilita.
- Smíšený výzkum. Druhy, výběr vzorku, problémy.
- Závěrečná revize projektu výzkumu.
- Literatura
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
- Výukové metody
- Informativní část, konzultace, skupinová diskuse, prezentace. Část výuky probíhá v přímé skupinové formě, hlavní část jako individuální příprava.
- Metody hodnocení
- POŽADAVKY K UKONČENÍ:
Odevzdání projektu doktorské disertační práce.
Znalost uvedených okruhů z metodologie. - Informace učitele
- Výuka probíhá na Institutu výzkumu školního vzdělávání PdF MU, Poříčí 31, 1. patro. Pokud výuka není uvedena v rozvrhu, doba konání bude studentům oznámena hromadným mailem nejpozději v prvním vyučovacím týdnu daného semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SZ9MP_MDS