ZS1BP_IVZ2 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 2

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
ZS1BP_IVZ1 Integrovaný vědní základ I && NOW( ZS1BP_PIV2 Praktikum VPS 2 )
ZS1BP_IVZ1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.
Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět problematice meteorologie, biogeografie a projevům živých organismů z hlediska biologického i chemického (porozumět souvislostem mezi chemickými vlastnostmi látek a specifickými funkcemi základních přírodních složek krajinné sféry, které jsou předpokladem a podmínkou existence života na Zemi; porozumění způsobu přechodu látek anorganických k látkám organickým a tedy k životu, jeho základním specifikacím, společným rysům života, jeho základním funkcím, rozmanitostem a dědičnosti; vysvětlit základní podmínky života na Zemi; vysvětlit základní projevy života na Zemi).
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Dále vyhledávat a správně citovat vhodné odborné zdroje ;
Využívat e-learning ke studiu a sebereflexi.
Osnova
  • Vliv Slunce na život na Zemi
  • Zobrazování podmínek a života na Zemi - Práce s atlasem a tematickými mapami
  • Počasí a podnebí - Vertikální členění atmosféry, chemické složené atmosféry, ozonová vrstva
  • Sledování počasí
  • Fyzikální veličiny – veličiny – teplota, tlak, srážky, vlhkost – klimatická mapa ČR
  • Přírodní hazardy související s počasím a podnebím
  • Biogeografické pásy, vegetační stupně
  • Přizpůsobení živočichů a rostlin podmínkám změnám podmínek v průběhu roku
  • Vlastnosti živých organismů
  • Organické látky – složení živých organismů
  • Fotosyntéza a dýchání
  • Příjem vody a látek, potravní specializace organismů
  • Přeměna látek, trávení
  • Genetika a rozmnožování
  • Třídění organismů
  • Růst a vývoj organismů
  • Adaptace organismů na životní prostředí
  • Vliv znečištění na růst a vývoj organismů
  • Význam biodiverzity
Literatura
  • MUSILOVÁ, Emilie. Chemie hrou. Edited by Luděk Jančář. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 174 s. ISBN 8021035595. info
  • HANČOVÁ, Hana a Marie VLKOVÁ. Biologie v kostce. Vydání druhé. Praha: Fragment, 1999, 112 stran. ISBN 8072003402. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • NEČAS, Oldřich. Obecná biologie. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 511 s. info
Výukové metody
Přednáška elearningová
Metody hodnocení
Písemný test, podmínkou úspěšného splnění předmětu je dosažení minimálně 70% úspěšnosti v testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: pro jaro 2013 naposledy ukončení z, od jara 2014 ukončení ko
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.