PdF:BI2MP_PKAL Ped. a klin. antropol. - Informace o předmětu
BI2MP_PKAL Pedagogická a klinická antropologie
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martina Jančová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- BI2MP_PKAL/01: St 12:05–13:45 laboratoř 82, M. Jančová
BI2MP_PKAL/02: Út 9:20–11:00 laboratoř 82, M. Jančová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu je student schopen: - popsat přestavbu lidského těla ze společných předků lidoopů a člověka - vysvětlit specifika lidského organismu nejen biologická, ale také psychická, kulturní a společnská - chápat lidský organismus jako holistický systém
- Osnova
- 1. Hominizační proces, jeho fáze a etapy, vznik habituální bipedie, doměnky o vzniku lidské chůze. 2. Přestavba lidského těla v průběhu fylogeneze: dolní končetina, pánev, páteř. Vyšetření klenby nožní pomocí plantogramu a její význam. 3. Přestavba lidského těla v průběhu fylogeneze: horní končetina, trup, hlava. Specifika lidské páteře a vyšetření její stavby a ohebnosti. 4. Metody hodnocení růstu a vývoje člověka. Somatometrie. 5. Sexuální chování člověka v kontextu s lidoopi a jinými živočichy, jeho rozmnožovací strategie, výhody a nevýhody. 6. Prenatální vývoj a vývoj dítěte do čtyř let. 7. Puberta, její průběh a význam. Změny organismu v souvislosti se stárnutím. 8. Lateralita, potřeby levorukého dítěte. Praktické vyšetření laterality končetin a smyslových orgánů. 9. Učební úloha a její ukázka v pavilonu Anthropos. 10. Neurofyziologický základ paměti a učení.
- Literatura
- povinná literatura
- Individuální vývoj člověka: http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=450
- VANČATA, Václav a Jaroslav MALINA. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie 13: Paleoantropologie - přehled fylogeneze člověka a jeho předků. Editor: Jaroslav Malina. Brno (CZ): Nadace Universitas Masarykiana v Brně, nakladatelství a vydavatelství Nauma v Brně, 2003, 212 s. Modulové učební texty pro studenty antropologie. ISBN 80-210-3049-6. info
- doporučená literatura
- Beneš Jan (1994): Člověk. Mladá fronta
- SVOBODA, Jiří A. Panoráma antropologie biologické - sociální - kulturní : modulové učební texty pro studenty antropologie a "příbuzných oborů". Edited by Jaroslav Malina. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2009, 298 s. ISBN 9788072046287. info
- VANČATA, Václav, Marina VANČATOVÁ a Jaroslav MALINA. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie 10: Sexualita primátů. Editor: Jaroslav Malina. Brno (CZ): Nadace Universitas Masarykiana v Brně, nakladatelství a vydavatelství Nauma v Brně, 2002, 92 s. Modulové učební texty pro studenty antropologie. ISBN 80-210-2865-3. info
- MORRIS, Desmond. Lidský živočich : osobní pohled na lidský druh. Vyd. 1. V Praze: Euromedia Group, 1997, 223 s. ISBN 8071765295. info
- neurčeno
- Human Evolution: Processes and Adaptations (Revised Second Edition) by Steven J. C. Gaulin. University Readers, 2015. ISBN 1634873777, 9781634873772
- KOPECKÝ, Miroslav a Martina CICHÁ. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 263 s. ISBN 8024410729. info
- Praktický slovník medicíny :4000 lékařských termínů se srozumitelným výkladem. Edited by Martin Vokurka. Praha: Maxdorf, 1994, 360 s. ISBN 80-85800-06-3. info
- MACHOVÁ, Jitka. Kapitoly z biologie dítěte pro posluchače speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 257 stran. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou praktických cvičení, jejichž součástí je práce s protokoly a praktické úkoly, zadání učební úlohy pro Pavilon Anthropos a její převedení na místě.
- Metody hodnocení
- Závěrečným hodnocením je zápočet. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné odevzdat všechny správně vyplněné protokoly, splnit docházku, ev. absenci nahradit prezentování referátu na dané téma a předvedení učební úlohy ve stanovenou dobu v Pavilonu Anthropos.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/BI2MP_PKAL