Kv2BP_MEVP Metodologie vědecké práce

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen vysvětlit základy výzkumné práce, které je společná všem vědním disciplinám a specifiky vědeckého myšlení v jednotlivých typech věd. Cílem je pochopit, v čem se teologie může inspirovat od jiných humanitních věd a v čem je naopak její způsob poznávání nezastupitelný a jedinečný. Pro křesťanskou výchovu a charitativně sociální práci bude podán výklad, jak provádět průzkumy a výzkumy, které pomohou empiricky zakotvit křesťansky zaměřené působení.
Osnova
  • Různá pojetí metodologie: jako věda o vědě, jako věda o metodě vědy, jako technologie výzkumu, jako metateorie. Metody jako procedury (taktika) výzkumu. Metodiky jako techniky či operativní nástroje zkoumání. Vztah metodologie aj. věd. Jak víme, různá pojetí vědění. Věda, vědecká práce, objev. Funkce vědy: poznávací, předvídací, přetvářecí. Klasifikace věd obecně a psychologických zvlášť. Místo psychologie v soustavě věd. Daný a zadaný předmět vědy. Činnostní a předmětné pole vědy. Instrumentální aparát, konceptuální schéma a kategoriální aparát. Rozdělení věd na paradigmatické a kategoriální. Pojem paradigmatu a druhy paradigmat v psychologii: nomotetické, idiografické, idiotetické, idiomodifikující, subjektové, objektové, antropocentrické, teocentrické, sociocentrické, ekocentrické, biocentrické. Antropický princip. Vývoj vědy jako střídání kategorií. Hlavní psychologické kategorie: obraz, čin, motiv, osobnost, styk. Teorie, model, pojetí, představa. Typy koncepcí. Struktura teorie. Verbální, logografické, symbolické (matematické, formální) zobrazení teorie. Funkce teorie: deskriptivní, delimitující, generativní, integrativní. Vztah teorie a praxe. Dvojí perspektiva: praxe jako odborná činnost, praxe jako protiklad teorie, centrace dění, směr času, povaha zákonitostí – kauzalita kontra finalita. Lidé kolem vědy. Vědecký výzkum Procedury, metody a techniky výzkumu Zpracování dat a faktů Výzkumná studie
Literatura
  • SMÉKAL, Vladimír a Jan BERAN. Obecná škola v zrcadle pětiletého výzkumu. Brno: Masarykova universita, 1999, 52 s. ISBN 80-210-2165-9. info
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
Zápočet na základě ústního zkoušení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.