Kv2MP_OVI2 Osobnost a víra 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpoklady studia: Orientace ve světových náboženstvích. Znalost základních pojmů a systému obecné psychologie, psychologie osobnosti, psychopatologie, vývojové a sociální psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu by student měl:
znát různé názory na spásu či osvobození, na životní styl a způsoby prožívání a prohlubování víry;
být schopen přistupovat k náboženství z psychologického hlediska;
umět vysvětlit, co pro lidi přijímající víru znamená náboženství;
umět posoudit, co vede lidi k odmítání náboženství;
rozumět funkci náboženských prožitků pro kvalitu života člověka;
být schopen analyzovat náboženské fenomény z pohledu psychologie náboženství.
Osnova
  • 1. Předmět psychologie náboženství
  • 2. Psychologická struktura náboženství
  • 3. Nestrukturovaná náboženství
  • 4. Kmenová náboženství a příbuzné kulturní útvary
  • 5. Funkce náboženství v životě lidí
  • 6. Co jednotlivá náboženství očekávají od svých věřících a co jim nabízejí
  • 7. Spiritualita a religiozita
  • 8. Iniciační obřady a přechodové události života
  • 9. Cesty duchovního života
  • 10. Vztah psychologie a náboženství
  • 11. Psychopatologie a náboženství
  • 12. Zážitky blízkosti smrti
  • 13. Metody výzkumů v psychologii náboženství
  • Podrobnější rozpis témat s doporučenou literaturou viz sylabus předmětu v příslušné složce studijních materiálů v IS MU.
Literatura
  • C. G. Jung a křesťanská spiritualita :sborník reflexí teologů, psychologů a religionistů. Edited by Robert L. Moore. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 194 s. ISBN 80-7178-195-9. info
  • FONTANA, David. Cesty ducha v moderním světě :možnosti duchovního růstu z pohledu psychologie a spirituálních tradic. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 231 s. ISBN 80-7178-239-4. info
  • FONTANA, David. Kniha meditačních technik :psychologicko-duchovní uvedení do západních i východních meditačních tradic. Translated by Renáta Mlíkovská. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 243 s. ISBN 80-7178-258-0. info
  • FONTANA, David. Psychology, Religion, and Spirituality. Oxford: BPS Blackwell, 2003. info
  • GOLEMAN, Daniel. Meditující mysl : typy meditační zkušenosti. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2001, 212 s. ISBN 807254165X. info
  • Handbook of the psychology of religion and spirituality. Edited by Raymond F. Paloutzian - Crystal L. Park. New York: Guilford Press, 2005, xvii, 590. ISBN 1572309229. URL info
  • YALOM, Irvin D. Lži na pohovce :román o psychoterapii a psychoterapeutech. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 384 s. ISBN 80-7178-393-5. info
  • HOLM, Nils G. Úvod do psychologie náboženství. Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 157 s. ISBN 80-7178-217-3. info
  • MAGUIRE, Anne. Stíny duše :temné stránky lidské psychiky z pohledu hlubinné psychologie a spirituálních tradic. Translated by Pavel Klepáč. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 219 s. ISBN 80-7178-341-2. info
  • PECK, M. Scott. Lidé lži :psychologie lidského zla. V Olomouci: Votobia, 1996, 294 s. ISBN 80-7198-148-6. info
  • ROHR, Richard. Všechno má své místo : dar kontemplativní modlitby. Translated by Petr Jelínek. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2003, 119 s. ISBN 8070215844. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Psychologie náboženství. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 325 s. ISBN 80-7178-547-4. info
  • UGRINOVIČ, Dmitrij Modestovič. Psychológia náboženstva. 1. vyd. Bratislava: Nakladateľstvo Pravda, 1989, 283 s. info
  • WULFF, David M. Psychology of Religion: Classic and Contemporary. 2nd edition. New York: John Wiley, 1997. info
  • MARSHALL, Ian. Spirituální inteligence. Edited by Danah Zohar. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2003, 278 s. ISBN 8020410309. info
Výukové metody
Přednášky; diskuse; studium doporučené literatury; vypracování závěrečné seminární práce, ve které student provede analýzu náboženského textu metodou reprodukce, rekonstrukce a interpretace na základě vnitřních i vnějších kritérií daných metodologií a teorií psychologie náboženství.
Metody hodnocení
Zápočet je udělován na základě aktivní účasti na výuce a vypracování závěrečné seminární práce – analýzy náboženského textu z hlediska psychologie náboženství.
Informace učitele
Bližší informace viz sylabus předmětu v příslušné složce studijních materiálů v IS MU. For further information see the course syllabus available in the folder “Study materials” in the Information System of MU.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.