PdF:NJ_L150 Literární kolokvium - Informace o předmětu
NJ_L150 Literární kolokvium
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/1/0. nebo 6 hodin v kombinované formě, blokově. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Budňák, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_L150/01: Pá 26. 2. 16:40–19:15 učebna 60, Pá 22. 4. 15:45–18:20 učebna 63, Pá 6. 5. 15:45–18:20 učebna 63, J. Budňák
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je usnadnit studentům orientaci v literárních textech, které jsou součástí magisterské Státní závěrečné zkoušky oboru Učitelství NJ, a procvičit s nimi postupy při interpretaci těchto textů. Předmět tedy slouží jako „přípravka“ ke zpracování četby k SZZ, a to jak z hlediska obsahu textů, tak i schopnosti studentů tyto texty analyzovat. Od jarního semestru 2015 budou dějiny literatury na magisterské SZZ zkoušeny na základě odevzdaného seznamu četby, který bude obsahovat minimálně 15 titulů ze Seznamu literatury ke SZZ. („Kánon“, viz Otázky ke SZZ). Při SZZ se pak bude zkoušet schopnost analýzy vybraného textu a jeho interpretace v kontextu epochy jeho vzniku nebo v kontextu ostatních děl téhož autora. Nelze samozřejmě předpokládat, že každý student zpracuje veškerou četbu, kterou bude předkládat u SZZ, v rámci kurzů NJ_LOK. Proto se NJ_LOK bude v první řadě snažit zajistit, aby každý student natrvalo získal dostatečné know-how k samostatně zpracování (přinejmenším) ostatních literárních textů ze svého seznamu, přinejmenším ve stejné kvalitě jako v semináři. Tyto „kompetenční“ cíle kurzu jsou následující: - schopnost funkčně používat základní koncepty literární analýzy (žánry, postavy, vypravěč, vyprávění, místo, čas, téma, motiv, symbol, látka atd.) - schopnost strukturovaně číst a poznatky z četby zaznamenávat - schopnost orientovat se v jednoduchém sekundárním textu - schopnost aplikovat poznatky ze sekundárního textu na text románu nebo dramatu - schopnost komparace textů, autorů, epoch (na základě textů) - schopnost strukturovaně prezentovat výsledky rešerše a četby a reagovat na konfrontaci (text – epocha, text – text, text – teorie atd.) - schopnost přesně a stručně shrnout důležité body prezentace/diskuse formou handoutu/protokolu - schopnost vystihnout u starších literárních děl okruhy problémů, které jsou aktuální i v současnosti.
- Osnova
- 6 textů z „Kánonu k SZZ“, v rámci jednoho semestru vždy z jedné/dvou literárních epoch. Texty se budou každý semestr měnit, a to z důvodu pokrytí většiny epoch v horizontu několika roků. (Proto je možné zapisovat se do kurzu opakovaně). Jejich volba bude vždy oznámena v Anotaci předmětu (IS) s předstihem několika měsíců, nejpozději v prosinci (na letní semestr), resp. v červnu (na zimní semestr). Vyučující vřele doporučují začít texty číst s dostatečným předstihem. +++POZOR++++ Rozebírané texty v letním semestru 2016 (všichni účastníci musí mít přečteno): budou zveřejněny v prosinci 2015. TEXTY NA LETNÍ SEMESTR 2016: 1. J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers J. W. Goethe: Faust I 2. Ilse Aichinger: Die größere Hoffnung Robert Neumann: Die Kinder von Wien 3. Peter Stamm: Agnes Wolf Haas: Das Wetter vor 15 Jahren
- Literatura
- Deutsche Literaturgeschichte in 12 Bänden, (Hg. von Erika und Ernst von Borries). München: Deutscher Taschenbuchverlag, 1991 u. a.
- Výukové metody
- Rešerše, prezentace. Záznamové metody při četbě. Kritická analýza textu. Řízená diskuse, konfrontace. Protokol, handout. Výuka bude probíhat v němčině.
- Metody hodnocení
- Účast, četba, plnění úkolů souvisejících s chodem semináře (rešerše, prezentace, diskuse, handout, protokol).
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz
Ke každému semestru NJ_LOK bude vytvořen e-learningový kurz v prostředí Moodle, kde budou archivovány výsledky rešerší a analýz, jakož i protokoly z diskusí v kurzu a handouty vypracované referenty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá v pátek.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/NJ_L150