PdF:SPDR_VZOF Specializace - oftalmopedie - Informace o předmětu
SPDR_VZOF Specializace - širší vědní základ - Oftalmopedie
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 30/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, D-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (tříleté) (program PdF, D-SPD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je dále prohlubobat znalosti v oblasti specifik psychomotorického vývoje jedince se zrakovým postižením. Poznávat hlouběji metody reedukace a kompenzace z pohledu oftalmopedického. Na konci kurzu se bude student dobře oriemtovat ve školské problematice na poli zrakového postižení.
- Osnova
- OBECNÉ OTÁZKY: • Vývoj vztahu společnosti ke zrakově postiženým • Paradigma oftalmopedie v rámci paradigmatu speciální pedagogiky • Specifika psychomotorického vývoje jedince se zrakovým postižením z pohledu vývojových stadií Eriksona a Piageta • Metody reedukace a kompenzace z pohledu oftalmopedického • Školská problematika na poli zrakového postižení • Neziskový sektor jako jeden z pilířů komprehensivní rehabilitace zrakově postižených (raná péče, Tyfloservis, Tyflocentrum, SONS, LORM) • Postproduktivní věk u jedinců se zrakovým postižením a jejich aktivizace SPECIALIZAČNÍ OKRUHY: • Raná intervence u dětí se zrakovým postižením • Spolupráce s rodinou dítěte se zrakovým postižením • Poruchy binokulárního vidění u předškolních dětí, reedukace • Specifika výuka žáků slabozrakých a nevidomých • Zrakové postižení a fenomén kombinovaného postižení • Edukace jedinců slepohluchých
- Literatura
- Výukové metody
- Teoretická příprava, samostudium.
- Metody hodnocení
- Další požadavky ke zkoušce: Případová studie (10 stran) včetně zpracovaného rehabilitačního plánu (min. 2 strany).
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Návrh témat disertační práce • Školské aspekty integrace nevidomých studentů na běžných gymnáziích • Analýza úspěšnosti použití bílých holí dle jednotlivých parametrů • Komparace rodin s dítětem se zrakovým postižením a s více vadami v závislosti na působení středisek rané péče • Představy jedinců s těžkým zrakovým postižením dle různých kritérií • Komparace přístupů k edukaci jedinců se zrakovým postižením v České republice a ve Finsku Další literatura: CORN, A. L., MARTINEZ, I., HLAVÁČKOVÁ, E., SKALICKÁ, M., VACHULOVÁ, J. Máte ve třídě zrakově postižené dítě. Praha: SRP, 1993 ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: SPN, 1991 ČÁLEK, O. Raný vývoj dítěte nevidomého od narození. Praha: UK, 1984. EDELSBERGER, K., KÁBELE, F. Defektologický slovník. Praha: SPN, 1984 HEINER, D., SKALICKÁ, M. Učíme se dívat. Praha: SRN, 1995 HYVÄRINEN, L. Dopad zrakového postižení na celkový vývoj. Seminář 1. a 2. 6. 1994. Praha: FN Motol CHENOVÁ, D. Rodiče a malé zrakově postižené děti. Praha: SRP, 1994 JEŘÁBEK, J. Oftalmologie pro pedagogy. Praha: 1979 JESENSKÝ, J. Hmatové vnímání informací s pomocí tyflografiky. Praha: SPN, 1988 JESENSKÝ, J. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995 KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996 KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996 KEBLOVÁ, A. Čich, hmat, sluchové vnímání, náprava binokulárních poruch. Praha: Septima, 1999 KOWALIK, S., BANKA, A. Perspektivy rehabilitace hluchoslepých. Praha: Wagner Press, 2000. KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 KVĚTOŇOVÁ, ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000, 70 s. ISBN 80-85931-84-2. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 163-169 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Speciálně pedagogické působení na zrakově postižené dítě ve smyslu reedukace a kompenzace zraku. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 118-123 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999 LOPUCHOVÁ, J. Terminologický slovník pedagogiky zrakovo postihnutých. Bratislava: Iris, 1999 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988 LUDÍKOVÁ, L., MALEČEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991 LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc: UP, 2001. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Sciencia, 2000. ISBN 80-7183-225-1. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-226-1. MASON, H., Mc Call S. Visual Impairment. London: David Fulton Publishers, 1997 MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dítěte. Brno: Paido, 2000 NIELSEN, L. Dotýkej se, ať pochopíš. Praha: SRP, 1996 NIELSEN, L. Učení zrakově postižených dětí. Praha: 1998 NOVÁK, J. Využití výpočetní techniky pro zdravotně postižené. Brno: Paido, 1997. PILAŘOVÁ, M., HRADÍLKOVÁ, T. Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha: Futurum, 1999. POŽÁR, L. Patopsychológia postihnutého dieťata. Bratislava: UK, 1987 POŽÁR, L. Školská integrácia dětí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: UK, 1996 Raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením. Praha: SRP, 1998 RIEBEL, O. Vybrané kapitoly z oftalmologie. Praha: SPN, 1985 Sborník příspěvků I. mezinárodní konference k problematice vzdělávání žáků s těžkým kombinovaným postižením. Blansko: 2001. Sborník odboru speciálního školství. Praha: MŠMT ČR, 1998. SMÝKAL, J. Hovory s rodiči. Praha: ÚV Svazu invalidů, 1988 SMÝKAL, J. Pohled do dějin slepeckého písma. Praha: ČUNS, 1994 SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. ISBN 80-7183-226-X. Úprava prostředí pro výchovu a vzdělávání hluchoslepých. Olomouc: UP VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: UK, 1995 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-08-X. WAREN, D. H. Blindness and Early Childhood Development. American Foundation for the Blind. NY 1989 WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: Avicenum, 1986 - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SPDR_VZOF