PdF:SZ7BK_SPMV Soc.pedagogy & multicult.educ. - Course Information
SZ7BK_SPMV Basics of social pedagogy and multicultural education
Faculty of EducationSpring 2016
- Extent and Intensity
- 0/0/.5. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SZ7BK_SPMV/OS01: Fri 4. 3. 17:35–20:10 učebna 50, Fri 29. 4. 17:35–20:10 učebna 50, L. Gulová, D. Klapko, M. Kurowski, R. Šíp
SZ7BK_SPMV/OS02: Fri 4. 3. 14:50–17:25 učebna 50, Fri 29. 4. 14:50–17:25 učebna 50, L. Gulová, D. Klapko, M. Kurowski, R. Šíp - Prerequisites
- The basics of social pedagogy and multicultural education
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Training in Foreign Languages - English Language (programme PdF, B-SPE)
- Teacher Training in Foreign Languages - German Language (programme PdF, B-SPE)
- Special Education - Communication Techniques (programme PdF, B-SPD)
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Special Education (programme PdF, B-SPD, specialization Logopedy)
- Special Education (programme PdF, B-SPD, specialization Ostatní pedie)
- Teacher Education - Vocational Training (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives
- The main goal of this subject is to acquaint the incoming teachers with the basic themes of social education and multicultural education in the context of the framework education programme (FEP). At the end of this course the students gets the basic knowledge about both subjects and they will know the basic methodical processes how to frame the several multicultural and social educational themes into the education programme. The students will understand and they will be able to explain: the goals and projects of social education the possibilities of leisure time education the migration the discrimination of some social groups the religions in the world the positions, prejudice and perspective of common life of assorted groups and nationalities the possibilities of methodical work in the school educational rank
- Syllabus
- 2. The goals and the tasks of social pedagogy in the context of educational disciplines 3. The social pedagogy in the context of history - a briefly insight and the comparation with neighboring countries 4. Methods and forms of social pedagogy and multicultural education 5. Multicultural education in the present, the theory and practice 6. Socially disadvantaged groups, Roma people and migrants, target groups of social pedagogy and multicultural education, shaping attitudes and prejudices 7. Discrimination of different groups in society, discrimination against women, discrimination against people with different sexual orientation 8. A child in a multicultural classroom, multicultural education in schools 9. The projects and programs supporting interculturality, the research in the field of multicultural education and social pedagogy
- Literature
- Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : 4. setkání Hnutí R : překonávání bariér ve vzdělávání (Variant.) : 4. setkání Hnutí R : v Praze 1.-2. prosince 1995 : Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : (cesty k překonávání barié. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
- JEMELKA, Petr. Filosofie a multikulturní výchova (Philosophy and multicultural Education). In GULOVÁ, Lenka and Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. 1st ed. Brno: PdF MU Brno, 2004, p. 61-63. ISBN 80-86633-14-4. info
- KNOTOVÁ, Dana. Jaká je současná sociální pedagogika? In sborník Konstituování Sociální pedagogiky jako vědeckého oboru. 1. vyd. Brno: IMS Brno, 2004, p. 61-67. ISBN 80-902936-5-4. info
- SEKOT, Aleš. Multikulturní výchova - nedílná součást studia sociální pedagogiky (Multicultural education - integral part of the study of social pedagogy). In Sborník příspěvků absolventů, studentů a učitelů oboru sociální pedagogika. 1st ed. Brno: IMS, 2004, p. 77-86. ISBN 80-9029836-4-6. info
- GULOVÁ and ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-14-4. info
- BAUMAN, Zygmunt. Modernita a holocaust. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 331 s. ISBN 80-86429-23-7. info
- NĚMEC, Jiří. Multikulturní výchova v dnešní společnosti. 2003. info
- JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele (A. Hopf. Social education for teachers). Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, No 4, p. 470-471. ISSN 3330-3815. info
- JANÍK, Tomáš. Multikulturní výchova. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, p. 93-96. ISBN 80-7315-011-2. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- HUNTINGTON, Samuel P. Střet civilizací :boj kultur a proměna světového řádu. Vyd. 1. Praha: Rybka Publishers, 2001, v, 447 s. ISBN 80-86182-49-5. info
- Teaching methods
- Teaching methods: lecture.
- Assessment methods
- Type of completion: the examination Requirements for completion: the written test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin. - Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1910
- Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2016/SZ7BK_SPMV