PdF:SPDR_ISPD Inkluzivní SP - Informace o předmětu
SPDR_ISPD Inkluzivní speciální pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 20/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, D-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (tříleté) (program PdF, D-SPD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je další prohloubení a získání nových vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR a jeho komparace s vybranými vzdělávacími systémy v zahraničí. Dále pak další prohloubení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky ve třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Na konci tohoto kurzu bude student schopen dobře se orientovat v problematice integrativní speciální pedagogice. Dokáže charakterizovat jednotlivé oblasti ISP. Dokáže navrhnou speciálně pedagogické přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- OBECNÉ OKRUHY INTEGRATIVNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY • Axiologická dimenze integrace, hodnoty a normy, speciálně pedagogické pojetí integrace, modely integrace, sociální aspekty integrace, integrace/inkluze • Trendy v péči o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami v zahraničí • Socializace a její pojetí ve speciální pedagogice • Pojetí komprehensivní rehabilitace vzhledem k handicapovanému jedinci • Současný stav a trendy v péči o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR • Vývoj školské integrace/inkluze v České republice • Rámcové podmínky pro integrativní výchovu a vzdělání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami včetně legislativního rámce v ČR • Integrovaný systém pedagogicko-psychologické poradenství SPECIALIZAČNÍ OKRUHY INTEGRATIVNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY • Raná intervence • Edukace dětí se speciálními potřebami v předškolním věku • Rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, včetně příloh I., II., III. pro mentálně postižené • Podmínky edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole • Průřezová témata v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání • Předměty speciální péče v RVP ZV • Specifika předprofesní, profesní a socio-profesní přípravy handicapovaných jedinců • Andragogika a geragogika z pohledu speciálního pedagoga
- Literatura
- Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- Výukové metody
- Individuální teoretická příprava.
- Metody hodnocení
- Další požadavky ke zkoušce: Zpracovat jednu otázku z obecných otázek integrativní speciální pedagogiky. Zpracovat jednu otázku ze specializačních okruhů se zřetelem na věkovou skupinu a druh postižení - cca 10 – 15 stran (A4).
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Návrh témat disertačních prací • Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém • Podmínky integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole • Úkoly komprehensivní rehabilitace v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami • Transformace pedagogicko-psychologického poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR • Přípravné třídy jako jedna z forem pedagogické intervence u dětí z jiného sociokulturního etnika Literatura BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 80-2103613-3 ČERNÁ, M. Kapitoly z psychopedie. Praha: UK, 1995 ČERNÁ, M. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: Karolinum, 1995 HÁJKOVÁ, V., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Kapitoly z integravtivní pedagogiky pro učitelky mateřských škol. Praha: IPPP, 2001. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Trion, 2001. ISBN 80-7254-192-7. JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1996. JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000 JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: UK, 1995. JESENSKÝ, J. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: UK, 1995. JESENSKÝ, J. Prostor pro integraci. Praha: Comenia Consult, 1993. JESENSKÝ, J. (ed.) Integrace ve znamení doby. Praha: 1997. JEŽKOVÁ, V. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: UK, 1996. ISBN: 80-7184-078-5. KAPROVÁ, Z. O problémech žáků s poruchami učení a cestách k jejich řešení. Praha: Tech-Market, 2000. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. 85931-75-3. KYSUČAN, J. Úvod do psychopedie. Olomouc: UP, 1986. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000. ISBN: 80-7183-225-1. MATĚJČEK, Z. LANGMEIER, J. Počátky našeho duševního života. Praha: Avicenum, 1985. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998 MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží. Praha. Portál, 1996 MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1996. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999 KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997. KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálne a sociálne narušených. Bratislava: UK, 1998 KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-41-9. KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno, Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1. KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha: Karolinum, 1994 Kurs integrace dětí se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MEDLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004, 126 s. ISBN 80-7315-063-8. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998. ISBN 80-85931-20-6. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. MÜLLER, O. (ed.) Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. MÜHLPACHR, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2000. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: MU, 2004. ISBN 80-2103345-2. MÜHLPACHR, P. Sociální práce. Brno: MU, 2004, 100 s. ISBN 80-210-3323-1. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. PILAŘ, J. Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na prahu třetího tisíciletí. In: Aktuální otázky vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Mimořádné číslo časopisu Pedagogika. Říjen 2001, Praha: PF UK, s. 3-17. ISSN 3330-3815. PILAŘOVÁ, M. Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha: Futurum, 1998. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2000, 2001. ISBN: 80-85931-83-4. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha: IPPP ČR, 2004, 76 s. ISBN 80-86856-01-1. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997 Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2001. In: HÁJKOVÁ, V., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Kapitoly z integravtivní pedagogiky pro učitelky mateřských škol. Praha: IPPP, 2001, s. 1-30. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1997. Sborník odboru speciálního školství. Praha: 1998. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003, 290 s. ISBN 80-244-0646-2. SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. ISBN: 80-7183-226-X. SMUTNÁ, J. Děti s vývojovými poruchami učení a co o nich víme. Praha: MŠMT, 1998. SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ, A. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido, 1997 ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. Učení je skryté bohatství. Zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Praha: ÚIV, 1997. VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: 1992 VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: Parta, 2003. ISBN 80-7320039-2. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-27-3. Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-08-X. VÍTKOVÁ, M. Edukace žáků s tělesným postižením. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003, s. 40-57. ISBN 80-86633-07-1. VÍTKOVÁ, M. Edukace žáků s těžkým postižením a s více vadami. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003, s. 152-174. ISBN 80-86633-07-1. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SPDR_ISPD