PdF:SZ6060 Kreativní výtvarné techniky ja - Informace o předmětu
SZ6060 Kreativní výtvarné techniky jako prostor pro jinakost v inkluzivní škole
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6060/01: každou sudou středu 8:25–10:05 učebna 76, P. Sochor
SZ6060/02: každou lichou středu 8:25–10:05 učebna 76, P. Sochor
SZ6060/03: Pá 28. 4. 7:30–14:40 učebna 76, P. Sochor - Předpoklady
- Nestanoveny;
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Francouzský jazyk pro hospodářskou a administrativní činnost (program PdF, B-FI)
- Francouzský jazyk pro hospodářskou a administrativní činnost (program PdF, B-HPS)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (angl.) (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika - inkluzivní vzdělávání (angl.) (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika - inkluzivní vzdělávání (něm.) (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika - inkluzivní vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na inkluzivní vzdělávání pro střední školy (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům kritický rámec pro chápání významu jinakosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivní škole, a to skrze kreativní výtvarné techniky. Ty nabízí jeden z praktických nástrojů prevence sociálně patologických jevů, se kterými se učitelé mohou setkat u svých žáků. Cílem předmětu je také seznámit studenty se základními pojmy a mezioborovými souvislostmi vztahujícími se k problematice sociokulturní ex/inkluze ve školních i mimoškolních aktivitách u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. U studentů se předpokládá osvojení si východisek sociokulturního pojetí postižení v inkluzivní škole. Jednotlivá témata jsou ilustrována na příkladech životních příběhů žáků s postižením a jejich rodin, které jsou v semináři kriticky interpretovány. Seminář klade důraz na interdisciplinaritu, opírá se o sociokulturní, filozofické, psychologické i uměnovědné poznatky a zasazuje je do kontextu pedagogického. Skrze osvojení vybraných kreativních technik výtvarné tvorby tak budou studenti (v roli učitele) schopni lépe interpretovat jinakost svých budoucích žáků s postižením, případně jejich výjimečnost (talent). Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni vytvořit na základě získaných teoretických znalostí projekt umožňující podpořit žáka s postižením a jeho rodinu v prostředí mainstreamové kultury, jejíž je inkluzivní škola součástí.
- Osnova
- Výstupy z učení: • porozumění teoriím sociokulturního pojetí postižení: student chápe jinakost a její význam pro sociokulturní prostředí (školní i mimoškolní); • dovednost aplikovat vybrané kreativní výtvarné techniky jako prostor pro jinakost v inkluzivní škole; • porozumění žákům se speciálními vzdělávacími potřebami skrze projektivní výtvarné techniky a jejich interpretaci; • porozumění jinakosti plynoucí z postižení žáků, které není bariérou zážitku úspěšnosti ve třídě, komunitě školy a společnosti; • popsat procesy, které vedou k vyčleňování dětí (žáků) s postižením z přirozeného sociálního prostředí (např. třídy, party, rodiny apod.) a navrhnout preventivní opatření reflektující sociokulturní model pojetí postižení; • student dokáže fundovaně (s oporou o teorie a výzkumy) a kriticky diskutovat nad otázkami položenými v osnově předmětu; • student dokáže reflektovat svůj postoj k diverzitě a jeho vliv na vlastní pedagogickou praxi; Hlavní témata (osnova): 1. Co je normální, co je abnormální v kultuře? Jak lze definovat sociokulturní normy? Může být jinakost pozitivní hodnotou v kolektivu třídy a školy? 2. Jakou roli hraje autenticita a originalita v sociální interakci mezi spolužáky? 3. Jaký vztah je mezi uměním a kulturou? Jaké jsou aspekty vzniku kulturních hodnot v kontextu inkluze? 4. Jaké jsou modely vizuální kultury? 5. Jaký je potenciál kooperativního, reflektivního, tvořivého a zážitkového pojetí vzdělávání pro všechny žáky bez rozdílu ve společném edukativním prostředí v kontextu arteterapie? 6. Jaké jsou zážitkové kreativní techniky čerpající z uměleckých forem? Studenti si ozřejmí jejich využití ve školním a mimoškolním prostředí. Vyjasní si, jaké techniky zprostředkovávají všem žákům poznání jejich normality a diverzity, které je obtížně verbálně sdělitelné a vysvětlitelné. Obsah předmětu: Předmět bude realizován formou cvičení. Se studenty budou probrána témata jako terminologické vymezení pojetí postižení, inkluzivní vizuální kultura, výtvarné kreativní techniky ve vzdělávání, kreativita žáků jako prostor pro jinakost a diverzitu ve třídě a škole, vliv umění osob s postižením (disability art, art brut, outsider art) na současné paradigma postižení, teorie normality a diverzity a vybrané arteterapeutické techniky. Struktura předmětu bude tvořena také prezentací příkladů úspěšných kulturně-vzdělávacích projektů a besedami s rodiči dětí s postižením o problematice jejich kreativního vzdělávání. Následně proběhne diskuse a bude poskytnuta konzultace k přípravě skupinového projektu studentů (zpracovaného dokumentární formou – foto, video aj.) na vybrané téma, které budou studenti v závěru vzájemně prezentovat. Témata pro tvorbu projektu: 1) Zobrazování žáka s postižením ve filmu, fotografii a výtvarném umění. 2) Kulturní instituce podporující inkluzivní trendy ve školách u nás i v zahraničí. 3) Talentovaný žák s postižením v inkluzivní škole. V závěru kurzu budou studenti schopni reflektovat získané znalosti a dovednosti v prostředí inkluzivní kultury respektující specifické potřeby žáků s postižením a jejich rodin. Studenti tak budou schopni na konci kurzu identifikovat vybrané aspekty specifických potřeb žáka s postižením jak v roli tvůrce kulturních aktivit (film, fotografie, výtvarné techniky aj.), tak jako příjemce kulturních hodnot ve školním i mimoškolním prostředí. Studenti budou schopni upozornit na bariéry – kulturní exkluzi – rodiny žáka s postižením a navrhnout možná proinkluzivní řešení.
- Literatura
- povinná literatura
- PANČOCHA, K. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6344-0.
- ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-010-0.
- SOCHOR, P. Člověk s postižení a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství. Brno: MU, 2015. ISBN978-80-210-7925-0.
- Výukové metody
- Teoretická příprava a praktická cvičení, tvorba projektů;
- Metody hodnocení
- Kolokvium - prezentace projektu (řešení v roli učitele/asistenta pedagoga); Doplňující informace: Podmínky k úspěšnému ukončení předmětu: - aktivní účast na semináři min. 80 %, - příprava na semináře – studium dokumentů uložených v ISu v rozsahu 20 stran, zhlédnutí videí/filmů, splnění seminárních úkolů, příprava projektu. Podmínkou absolvování předmětu je odevzdání semestrálního projektu a jeho ústní obhájení při kolokviu. Témata projektů budou v materiálech kurzu na dokumentovém serveru. Studenti plní cvičení a zadané úkoly vkládají do odevzdáváren ISu v elektronické podobě.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SZ6060