PdF:SZ7MK_PsVV Psychologie vyučování a vých. - Informace o předmětu
SZ7MK_PsVV Psychologie vyučování a výchovy
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 3. 3. 8:25–10:05 učebna 32, Pá 28. 4. 15:45–17:25 učebna 32, Pá 5. 5. 18:30–20:10 učebna 32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá psychologickou problematikou vyučování a výchovy, studenti jsou seznámeni i s historií problematiky a teoretickými koncepcemi a směry, které mají vliv na specifické pojetí využití poznatků z této oblasti, např. při konkrétní výuce a zkoušení. Jsou prezentovány biologické, sociální a autoregulační formativní vlivy na rozvoj osobnosti studenta.
Hlavní cíle kurzu jsou:
porozumět moderní psychologii vyučování a výchovy;
naučit se poznávat a rozvíjet adekvátní vyučovací a učební styly;
pěstovat pozitivní vztahy a interakce mezi žáky. - Osnova
- 1. Psychologie výchovy a vyučování.
- 2. Teoretické koncepce a směry.
- 3. Vývoj psychologie v pedagogické praxi.
- 4. Psychologický výzkum výchovy a vyučování.
- 5. Zkoušení žáků.
- 6. Sociální formativní vlivy působící na žáka.
- 7. Biologické formativní vlivy působící na žáka.
- 8. Vztahy mezi učitelem a žákem.
- 9. Vztahy mezi žáky.
- 10. Odborné intervence v psychologii vzdělávání a výchovy.
- Literatura
- doporučená literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- GAVORA, Peter. Akí sú moji žiaci? : pedagogická diagnostika žiaka. 2., aktualiz. vyd. Nitra: Enigma, 2010, 216 s. ISBN 9788089132911. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 260 stran. ISBN 9788021044340. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinové diskuse, domácí práce, četba
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SZ7MK_PsVV