CJ2BP_L5K1 Kapitoly z české literatury po roce 1945 1

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 12:05–12:50 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou schopni objasnit vývoj literárních směrů a proudů v daném období české literatury. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných literárních osobností daného období. Budou schopni interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárně vědnými znalostmi. Přednáška by měla formou vybraných kapitol pojednat o problematice české literatury v letech 1945–1968. Kapitoly jsou řazeny do bloků poezie, prózy a dramatu (doplněných o vhled do literární vědy tohoto období ).Studenti si budou osvojovat znalost tendencí české literatury v poválečném období. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Osnova
  • 1. česká poezie, próza a drama v letech 1945-1948. 2. česká poezie, próza a drama v letech 1948 - 1956. 3. česká poezie, próza a drama v letech 1957-1968. 4. česká literární věda po roce 1945.
Literatura
  • Dějiny české literatury 1945-1989 IV. 1. vyd. Praha : Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1631-7.
Výukové metody
Studenti formou přednášek získají přehled o vývoji a kontinuitě české poválečné literatury. Kapitoly jsou řazeny do bloků poezie, prózy a dramatu (doplněných o vhled do literární vědy tohoto období ).U poezie je akcentován pohled na básnická uskupení ( a na vývoj tvorby jejich členů i po zániku těchto skupin - např. Skupina 42), přičemž nejsou opomíjeny ani osobnosti stojící mimo jakákoliv uskupení, jejichž tvorba ovšem patří ke konstitutivním prvkům české literatury (např. Skácel, Mikulášek). Blok prózy a dramatu je prezentován monografickou metodou, přičemž kontinuita literárního procesu je dána zdůrazněním tematické příbuznosti některých děl v daném období ( např. tzv. druhá vlna reakcí na světovou válku, historická tematika apod.), popř. příbuzností v rámci jednoho lit. směru ( např. existencionalismus, surrealismus apod.) či žánru (např. deník).
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen za hojnou aktivní účast (80%) a úspěšné absolvování zápočtového testu, který bude tematicky vycházet z přednesených okruhů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020.