PdF:CJp410 Didaktika českého jazyka pro ž - Informace o předmětu
CJp410 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp410/01: Út 9:20–11:00 učebna 63, H. Svobodová
- Předpoklady
- CJp404 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kursu bude student schopen: orientovat se v základní odborné literatuře, učebnicových řadách, společném evropském referenčním rámci pro jazyky a v popisech jednotlivých jazykových úrovní; provést rozbor jazykových jevů se zaměřením především na indoevropskou jazykovou rodinu a srovnáním s dalšími rodinami jazyků světa. Pozornost bude zaměřena na výuku českého jazyka u žáků s neslovanským mateřským jazykem. Studenti si ověří zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusí nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při cvičném výstupu.
- Osnova
- 1. Uvedení do oboru, výuka češtiny jako cizího/druhého jazyka pro žáky s neslovanským mateřským jazykem; 2. – 3. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly (se zaměřením na indoevropskou jazykovou rodinu); 4. Výuka českého jazyka žáků s neslovanským mateřským jazykem; 5. Začlenění žáků s odlišným mateřským jazykem do výuky; kulturní rámec, tabu, tradice; 6. Didaktické zásady, učebnicové soubory, didaktické pomůcky; 9. Jazykové rozbory; 10. Výukové metody – mluvní drily, rozvoj flexibility, kontrolovaná konverzace, interakce, řešení problémů; 11. – 12. Praktická výuka, její zásady, cvičné výstupy.
- Literatura
- povinná literatura
- DOLEŽÍ, Linda, Zuzana JANOUŠKOVÁ, Barbora NOSÁLOVÁ a Markéta SLEZÁKOVÁ. Vzdělávací obsah čeština jako druhý jazyk. Meta - společnost pro příležitosti mladých migrantů, o. p. s., 2015. URL info
- HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 245 stran. ISBN 9788070438671. info
- Čeština jako cizí jazyk. Edited by Jaroslav Tax. Praha: Karolinum, 1990. ISBN 8070662131. info
- doporučená literatura
- English effectively : Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky : Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky [Gruber, 2000]. info
- DOLEŽÍ, Linda. Inkluze 3. Čeština jako cizí jazyk - integrace a inkluze. 2015. info
- DOLEŽÍ, Linda. Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako druhého jazyka pro děti. In Klíč k češtině jako cizímu jazyku. 2015. info
- HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk : vstupní kurs a základní gramatika. 2. vydání. Praha: Didakta, 2009, 115 stran. ISBN 9788025451946. info
- MARTINEC, Ivo. Čeština jako cizí jazyk pro slovanské mluvčí. In Vyžádaná přednáška, Daruvar, Chorvatsko. 2009. info
- HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2002, 150 s. ISBN 8085866986. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Edited by Jaroslava Ivanová. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 267 s. ISBN 8024404044. info
- ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Praha: Karolinum, 1999, 52 s. ISBN 807184523X. info
- ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Část II., Pro pokročilé. Praha: Karolinum, 1999, 52 s. ISBN 80-7184-523-X. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 8085937476. info
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- NOVÁKOVÁ, Ludmila. Čeština jako cizí jazyk. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 113 s. info
- neurčeno
- GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky : metodika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 127 s. ISBN 9788073678371. info
- Výukové metody
- Seminář, aktivní analytická práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. četba zadané odborné literatury; 2. cvičný výstup (simulovaná výuka) ukazující výuku vybraného gramatického jevu pro žáky s neslovanským mateřským jazykem. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/CJp410