FC8005 Jak pracuje věda

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8005/Kombi01: So 10. 3. 9:20–11:00 učebna 57, So 28. 4. 9:20–11:00 učebna 57, J. Svobodová
FC8005/Prez01: Út 8:25–9:10 učebna 53, J. Svobodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu:
porozumění pojmu věda v jeho širším slova smyslu;
analýza vývoje vědeckého nazírání na jevy, vývoje cílů a prostředků až k dnešnímu stavu a jeho popisu;
osvojení si praktických znalostí spojených s různými aspekty vědecké práce
dokázat sledovat přírodovědný obraz světa v širších souvislostech lidského poznání a kultury.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- systematicky a s důkladným porozuměním aplikovat základní fyzikální pojmy (veličiny, zákony a teorie) ze středoškolské fyziky při popisu jevů
- plně využívat fyzikální vědomosti a dovednosti při řešení úloh a dalších problémů ze středoškolské fyziky
- akceptovat význam integrující role fyziky v přírodovědě a technice
Osnova
  • A. věda jako metoda
  • 1. věda – čím vším může být a čím patrně nikoliv
  • 2. vývoj a historie vědeckého myšlení
  • 3. věda a mění, filozofie, matematika aj.
  • 4. metody a nástroje poznávání (kauzalita, výroky, formální logika, teorie systému, statistika, plánování pokusů)
  • 5. postup výzkumu (formulování předpokladu/cíle/prostředků, pozorování/sběr dat, hypotéza, testování hypotézy, zobecnění, teorie)
  • B. věda jako součást společenského povědomí
  • 1. úloha vědy ve společnosti, aplikace, technologie
  • 2. popularizace vědy
  • 3. etika a charakter vědecké práce
  • C. věda jako systém a instituce
  • 1. vědecká informace, publikace a komunikace (rešerše, proces a způsoby publikování), scientometrie, význam vědecké lingua franca - angličtiny
  • 2. vědecká komunita (univerzity, vysoké školy, výzkumné ústavy, průmysl)
Literatura
    povinná literatura
  • NOVOTNÝ, Jan a Jindřiška SVOBODOVÁ. Jak pracuje věda V.2. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 112 s. TeePee. ISBN 978-80-210-6942-8. info
  • HOLTON, Gerald James. Věda a antivěda. Translated by Otakar Jelínek. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 214 s. ISBN 8020007172. info
    doporučená literatura
  • NOVOTNÝ, Jan a Jindřiška SVOBODOVÁ. Jak pracuje věda. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 112 s. ISBN 978-80-210-6942-8. info
  • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
  • DEMJANČUK, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení :proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002, 245 s. ISBN 80-86473-19-8. info
  • ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
  • Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
    neurčeno
  • HORYNA, Břetislav. Teorie vědy. Úvodní poznámky. In B. Horyna - J. Krob (eds.), Cesty k vědě. 1. vyd. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 2007, s. 122-138, 16 s. 1. ISBN 978-80-7182-223-3. info
  • FEYERABEND, Paul K. Tři dialogy o vědění. Translated by Jiří Fiala - Petra Bidlasová - Markéta Kyloušková. 1. vyd. Praha: Vesmír, 1999, 179 s. ISBN 80-85977-04-4. info
  • LEM, Stanislaw. Summa technologiae. Praha: Magnet-Press, 1995, 328 s. ISBN 80-85847-47-7. info
Výukové metody
výuka je založena na prezentaci odborníků, jejím výkladu a diskuzi k tomuto výkladu.
Metody hodnocení
Hodnocení studenta bude založeno na rozhovoru a splnění jednoho průběžného úkolu.
Student dostane 2 otázky, jednu z praktických a druhou z filozofických aspektů vědeckého poznání. U otázky k prvnímu tématu bude požadováno pochopení a znalost, u druhé otázky k druhému tématu pak schopnost o něm stručně pojednat, případně diskutovat.
Kolokvium může být rovněž realizováno rozpravou nad samostatnou písemně zpracovanou prací studenta k zadanému tématu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.