PdF:SC4BK_GVZ Globální rozvojové vzdělávání - Informace o předmětu
SC4BK_GVZ Globální rozvojové vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/1.2. 14 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Holková (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SC4BK_GVZ/01: So 10. 3. 8:25–11:55 učebna 42, 13:00–18:20 učebna 42, M. Holková
- Předpoklady
- Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je aktivní plnění konkrétních požadavků na práci studenta (řešení odborných témat). Předpokládá se schopnost kultivovaného vystupování před spolužáky, schopnost organizace skupiny, řízení diskuse ve skupině a aktivní zapojení do diskuse, schopnost zpracovat elektronické podklady (seminární práce) na didakticky propracované úrovni. Nezbytná je i schopnost sebereflexe, přijímat zpětnou vazbu ostatních studentů, odborně a smysluplně reagovat na podněty a připomínky kolegů v rámci zadaného tématu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Kurz nabídne tematický a metodický vhled do oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV). Účastníci zmapují globální dimenze a klíčové otázky GRV. Umí rozlišit kritický a měkký přístup ke GRV. Prostor bude věnován modelovým lekcím, které si studenti budou moci zažít v roli účastníků. Studenti si vyzkouší některé didaktické metody aktivního učení a programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení a prakticky se pak seznámí s globálními tématy formou jejich kritické reflexe. Studenti získají přehled o existujících materiálech pro praxi GRV. Prostřednictvím praktických ukázek se studenti seznámí s konkrétními tématy globálního rozvojového vzdělávání.
- Osnova
- 1. Globální rozvojové vzdělávání – východiska a cíle 2. Základní metody aktivního učení (třífázový model učení, učení prožitkem, atd.) 3. Global Storylines 4. Evokační otázky a vztah k cílům 5. Ekonomická provázanost světa, rozmanitost perspektiv.
- Literatura
- povinná literatura
- ANDREOTTI, V. Soft versus Critical Global Citizenship Education. A Development Education Review, Issue 3: 40–51, 2006. Dostupné z http://www.developmenteducationreview.com/issue3-focus4?page=show
- • MZV ČR: Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání ČR pro 2011-2015. http://www.globalnirozvojovevzdelavani.cz/co-je-grv/oficialni-dokumenty-cr.html
- • HICKS, David. (2008) Ways of seeing: The origins of global education in the UK http://www.teaching4abetterworld.co.uk/docs/download2.pdf
- • Development Education Project (2013): Globální dimenze ve výuce. http://www.globalnirozvojovevzdelavani.cz/grv-materialy/premyslime-o-grv.html
- BIOLEK, Jaroslav. PodObal : příručka pro výuku o globálních souvislostech našeho obchodování. Edited by Eva Malířová. Brno: NaZemi - Společnost pro fair trade, 2011, 264 s. ISBN 9788026006923. info
- Výukové metody
- workshop, zážitková pedagogika, model výuky E-U-R
- Metody hodnocení
- aktivní účast
- Informace učitele
- Další doporučená literatura: • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info • DLOUHÁ, Regina. Metodika: výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: www.scio.cz, 2006. 47 s. ISBN 80-86910-52-0. info • In the global classroom (Orig.) : Cvičení a hry pro globální výchovu. 1. info • In the global classroom (Orig.) : Cvičení a hry pro globální výchovu. 1 : Cvičení a hry pro globální výchovu. 2. info • BOURN, D. Development Education Debates and Dialogue. Institute of Education, University of London: 1–14, 2008. • FREIRE, P. Education for Critical Conciousness. London, Continuum 2010. • FREIRE, Paulo: Pedagogy of the Opressed. London: Penguin, 1996. ISBN 978-0-14-025403-7¨ • NaZemi (2013): Infolist o globálním rozvojovém vzdělávání. Ke stažení. • National report: Global Education in the Czech Republic, dostupné z http://www.gene.eu.php5-8.dfw1-1.websitetestlink.com/peer-review/ • MALÍŘOVÁ, E., PAVLÍČKOVÁ, M., RYCHTECKÁ, M. Svět do všech předmětů. Brno, Společnost pro Fair Trade 2009. • MOREE, Dana. Než začneme s multikulturní výchovou :od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Edited by Iva Jánská. Praha: Člověk v tísni, 2008. 109 s. ISBN 978-80-86961-61-3. info • NÁDVORNÍK, O., VOLFOVÁ, A. Společný svět. Praha, Člověk v tísni o. p. s. 2004.¨ • PIKE, G. Globální výchova. Praha, Grada 1994.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Asistent pedagoga a přednostně ho zapisují studenti se zájmem o ukončení celé profilace a dalších souvisejících předmětů.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SC4BK_GVZ