PdF:SO505 Metodologický workshop - Informace o předmětu
SO505 Metodologický workshop
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO505/01: každé liché úterý 14:50–16:30 učebna 30, D. Klapko
- Předpoklady
- Obsahem výuky je filosofické a teoretické ukotvení výzkumných metod, způsoby tvorby výzkumného designu, aplikace metodologických nástrojů (zejména v rámci diskursivních přístupů), trénink dovednosti psát výzkumné zprávy, kritická evaluace možností a limitů výzkumných metod, využitelnost pro sociálně vědní výzkum. V předmětu je zdůrazněna úloha člověka jako aktivního subjektu participujícího na přetváření podmínek vlastního životního postavení. Tím je překročena dimenze kartesiánského nazírání na člověka jako na objekt zkoumání a objekt utváření, stejně tak je zpochybněn jednostranný determinismus, případně lineární evoluční princip v oblasti edukačních jevů. Teoretické pozadí výkladu edukačních jevů a role člověka v těchto jevech vychází z pojetí sociálního konstruktivismu, poststrukturalismu, neopozitivismu, hermeneutiky a fenomenologie. Částečně jsou ve výkladu zastoupeny i principy bádání tzv. kritických teorií.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-HE)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD) (2)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-SP)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Na konci studia předmětu studenti prokáží: • prezentovat výzkum na základě teoretického ukotvení , • popsat rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním metodologickým výzkumem, • vést diskusi o výzkumném paradigmatu, • analyzovat písemné materiály, • aplikovat metodologické nástroje na výzkum sociálně edukačních jevů, • kriticky hodnotit validitu výzkumných dat, • tvořit výzkumný design a psát výzkumné zprávy.
- Osnova
- 1. Místo sociální pedagogiky v soustavě pedagogických věd jako věd o člověku. Pojetí a meze sociální pedagogiky 2. jako vědy sociální v porovnání s pojetím věd přírodních. 3. Základní pojmy, teorie, klasifikace, struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. Problémy 4. pedagogiky jako vědy, předmět výzkumu. Rozdíl mezi moderní a postmoderní pedagogikou. 5. Kvalitativně orientované paradigma výzkumu (filosofická východiska, pojmy, příklady výzkumných metod). 6. Kvantitativně orientované paradigma výzkumu (filosofická východiska, pojmy, příklady výzkumných metod) 7. Bádání v kritickém výzkumu (cíle, předmět bádání, vliv na sociální realitu). 8. Tvorba výzkumného designu, tvorba problémových otázek, metody sběru dat. 9. Psaní výzkumné zprávy, trénink interpretace výzkumných dat, polemika nad výsledky šetření.
- Literatura
- doporučená literatura
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 9788026202196. info
- FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
- KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014, 377 stran. ISBN 9788026206446. info
- Výukové metody
- workshop.
- Metody hodnocení
- výzkumná analýza.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1703
Absolvování předmětu proběhne na základě tvorby výzkumné analýzy, kterou každý student zrealizuje samostatně v rozsahu tří stran. Výzkumná analýza bude aplikována na text, který bude zadán vyučujícím. Vypracované výzkumné analýzy student odešle do e-learningového kurzu (heslo: freire). - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SO505