SPDRA_VZLO Specialisation - Broad Scientific Foundation - Speech Therapy

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
30/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl: Prohloubit znalosti z logopedie, propojit je s dalšími předměty – surdopedie, somatopedie, oftalmopedie a psychopedie včetně psychologie a medicínských oborů (neurologie, ORL, foniatrie). Prohloubit poznatky z anatomie, fyziologie, patologie a patofyziologie v oblasti poruch komunikace u dětí i osob v dospělosti
Osnova
  • OBECNÉ OTÁZKY LOGOPEDIE  Logopedická intervence z historického hlediska, zhodnocení vývoje vědního a studijního oboru v 21. století.  Etiologie a patogeneze narušeného vývoje řeči.  Logopedická intervence v rámci programů rané intervence.  Integrovaný žák s narušenou komunikační schopností v základní škole.  Role logopeda v komplexní rehabilitační péči poskytované osobám se získanými neurogenními poruchami komunikace v dospělosti a ve stáří.  Současné pojetí logopedické intervence u dětí a žáků se symptomatickými poruchami řeči.  Alternativní a augmentativní komunikace – komunikační systémy, podmínky pro zařazení nových AAK systémů u dětí, dospívajících, dospělých, seniorů. SPECIALIZAČNÍ OKRUHY LOGOPEDIE  Logopedická diagnostika a terapie u dětí s narušeným vývojem řečí.  Testy, testové baterie, zkoušky, které jsou v současnosti užívány v diagnostice získaných neurogenních poruch komunikace (dysartrie, afázie).  Dysfagie u dětí s MO. Dysfagie u dospělých osob.  Metody, techniky, principy využívané logopedem při diagnostice jednotlivých druhů narušení komunikační schopnosti.  Aktuální otázky balbutologie – současné názory na etiologii, patogenezi i terapii koktavosti.  Logopedická intervence jako součást komplexní rehabilitace v oblasti vrozených vývojových vada orofaciální oblasti.  Současné trendy v logopedické intervenci u dětí a žáků s poruchami autistického spektra
Literatura
    povinná literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
    doporučená literatura
  • Angell, C. A. (2009) Language development and disorders: a case study approach. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, xv, Balter, L., TAMIS-LEMONDA, C. (2003) Child psychology: a handbook of contemporary issues. New York: Psychology Press. Bass
Výukové metody
Seminární práce, případová studie
Metody hodnocení
Zpracování seminární práce v rozsahu 10 – 15 stran. Zpracování kazuistiky osoby s narušenou komunikační schopností (dítě, žák, dospívající, dospělý) – zpracování diagnostického postupu, doporučení pro terapii. Výuka v předmětech logopedie 2 semestry.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Literatura bude vždy na začátku semestru upřesněna školitelem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019.