SPk107 Pediatrie

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 6. 4. 7:30–14:40 učebna 50
Předpoklady
Předpokládají se základní znalosti morfologických a fysiologických poměrů v lidském organismu na středoškolské úrovni. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout klíčové momenty nutné k porozumění (slovně, obrázky, schématy, videoprojekcí, PC prezentací). Po dohodě se studenty jim vyučující uloží domácí přípravu k následující přednášce. Pomocí samostudia z doporučené odborné i populárně vědecké literatury lze učivo osvěžit a lépe fixovat.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s okolnostmi růstu a vývoje dítěte, se základními patologickými stavy a významnými chorobami dětského věku, s jejich příznaky, etiologií, diagnostikou, možností prevence, první pomoci a terapie. Očekávané výstupy: student zná základní patologické stavy a významné choroby dítěte; umí poskytnout první pomoc; je seznámen s prevencí.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova): • Zdraví, jeho definice, ovlivňující faktory, prevence, ochrana a podpora zdraví. • Základní poznatky z genetiky člověka, poruchy genotypu, geneticky podmíněné choroby, diagnostika. • Rizikový novorozenec, definice, význam, příčiny, prevence, léčba. • Nejčastější choroby, ohrožující novorozence, pre-, peri- a postnatální komplikace. • Novorozenecká žloutenka - definice, význam, etiologie, terapie. Růst a vývoj dítěte, jeho normy a poruchy. • Období dětského věku, jejich charakteristika, význačná zdravotní a sociální rizika, možnosti ochrany. • Poruchy energetického metabolismu, cukrovka, endokrinně podmíněné poruchy. • Nejčastější respirační onemocnění - obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba. • Nejčastější onemocnění trávicího ústrojí - obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba. • Onemocnění srdce a krevního oběhu, choroby krve - přehled, diagnostika, prevence, léčba. • Nádorová onemocnění - přehled, diagnostika, prevence, léčba. • Imunita, její funkce a poruchy, alergie - etiologie, typy, chorobné stavy, diagnostika, terapie, prevence. • Choroby vylučovací soustavy - příznaky, významné patologie, terapie, prevence. • Dětské úrazy a otravy, rizika, první pomoc, terapie, prevence. • Význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče. • Syndrom CAN, základní typy sociálních patologií, jejich včasná detekce a prevence.
Literatura
    povinná literatura
  • MRZENA, Bohuslav. Pediatrie : vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. 1. vydání. Brno: Paido, 2009, 109 stran. ISBN 9788073151829. info
  • ZAHÁLKOVÁ, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 91 stran. ISBN 802103811X. info
  • ZUCHOVÁ, B. a kol. První pomoc. 1. vyd. Brno: FSpS MU, 2008. Dostupné online: https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/ps09/pomoc/web/index.html
    doporučená literatura
  • HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka. Základy pediatrie pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2000, 150 s. ISBN 8070443219. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 263 s. ISBN 80-7066-980-2. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
  • KÁBRT, Jan. Lexicon medicum. Třetí, doplněné a přepr. Praha: Galén, 2015, 917 stran. ISBN 9788074922008. info
Výukové metody
Teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba – studenti mohou během přednášky vznášet dotazy, připomínky, náměty na diskusi. V případě nutnosti je možno tyto podněty podrobněji rozebrat v konzultačních hodinách vyučujícího.
Metody hodnocení
K absolvování předmětu je vyžadován písemný test o 60 otázkách v rozsahu sylabu. Odpovědi jsou nabízeny uzavřenou formou, správná je právě jedna z několika uvedených. Je třeba dosáhnout nejméně 40 správných odpovědí. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022.