SPk506 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností 1

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk506/OS01: Pá 23. 3. 7:30–14:40 učebna 4, So 28. 4. 7:30–14:40 učebna 4, I. Bytešníková, P. Kopečný
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s poznatky z oblasti diagnostiky narušeného vývoje řeči a vybraných druhů narušené komunikační schopnosti. Studenti se po absolvování předmětu budou orientovat v klasifikaci, etiologii a symptomatologii vybraných druhů narušené komunikační schopnosti a možnostech realizace terapeutických postupů u narušeného vývoje řeči a vybraných druhů narušené komunikační schopnosti. Cílem předmětu je porozumět a umět vysvětlit možnosti spolupráce se všemi zainteresovanými odborníky, školou a rodinou.
Osnova
  • Raná logopedická intervence – východiska a vymezení rané logopedické intervence; vymezení okruhu dětí rané logopedické intervence; aktuální situace rané logopedické intervence v zahraničí a ČR;současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností; deficity ve vývoji řeči a jazykových schopností; diagnostické postupy, mezioborová spolupráce při diagnostice řeči a jazykových schopností, možnosti stimulace vývoje řeči a jazykových schopností u dětí;narušený vývoj řeči – vymezení, kategorie narušeného vývoje řeči; diagnostické a terapeutické přístupy; možnosti ovlivňování vývoje řeči a jazykových schopností, zařazení dětí a žáků s narušeným vývojem řeči do edukačního procesu; specifika diagnostiky a terapie dětí v raném a předškolním věku s identifikovatelným rizikem (děti s mentálním, smyslovým, tělesným postižením); poradenský systém ve školství, SPC pro děti s poruchami řeči, úkoly a činnost SP.
Literatura
  • VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
  • MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK. Diagnostika jazykového vývoje : diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 2 sv. ISBN 9788024742397. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
  • SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
  • MIKULAJOVÁ, Marína a Iris RAFAJDUSOVÁ. Vývinová dysfázia : špecificky narušený vývin reči. 1. vyd. Bratislava: M. Mikulajová, I. Rafajdusová, 1993, 288 s. ISBN 8090044506. info
Výukové metody
Aktivní účast studentů – diskuse ve třídě.
Metody hodnocení
ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020.