PdF:UPVK_0013 Komparativní pedagogika - Informace o předmětu
UPVK_0013 Komparativní pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium pro učitele odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- DPS Učitel odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- DPS Učitelství odborného výcviku a praxe (program PdF, C-CV)
- Studium pro pracovníky v dopravní výchově a státní správě pro dopravu (program PdF, C-CV)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na dopravní výchovu (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na obchod a služby (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na technické obory (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na zdravotnictví (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle tohoto vyučovacího předmětu: - získat poznatky ze srovnávací pedagogiky, které povedou k jejímu vnímání jako jedné z důležitých edukačních věd - porozumět problematice srovnávací pedagogiky a umět definovat její předmět - chápat moderní srovnávací pedagogiku také jako oblast výzkumných aktivit zaměřených na analýzu a vyhodnocování poznatků o vzdělávání v různých zemích - dle možnosti si zvolit srovnávací pedagogiku jako základ pro bakalářskou práci.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu Komparativní pedagogika 2. Metodologické otázky, návaznosti na studovaný obor 3. Struktura školských systémů (ISCED) 4. ISCED 3 a ISCED 4 5. ISCED 5 a ISCED 6 6. Vzdělávání dospělých a DiV 7. Bílé knihy a právní dokumentace 8. Vzdělávání a sociální stratifikace 9. Alternativní školy 10. Interkulturní faktory ve vzdělávání 11. Kurikulum v mezinárodním pohledu 12. Správa a řízení škol v mezinárodní perspektivě 13. Komparace vybraných oblastí vzdělávání 14. Doplňující témata
- Literatura
- povinná literatura
- RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 80-86642-17-8. info
- RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno: Marek Zeman, 1994, 264 s., ob. ISBN 80-900035-8-3. info
- CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek I., Od starověku k osvícenství (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek I., Od starověku k osvícenství. info
- ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 282 s. ISBN 9788024600031. info
- PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
- doporučená literatura
- Mark Bray. Comparative Education: Continuing Traditions, New Challenges, and ... 2003.
- Robert F. Arnove, Carlos Alberto Torres. Comparative education: the dialectic of the global and the local. 2007
- VÁŇOVÁ, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 3. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2009, 72 s. ISBN 9788086723686. info
- LUDWIG, Harald. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou : (praxe reformně pedagogické koncepce). Translated by Karel Rýdl. Vyd. 2. Praha [sic?]: Univerzita Pardubice, 2008, 104 s. ISBN 9788073950491. info
- Metoda Montessori pro naše dítě : inspirace pro rodiče a další zájemce. Edited by Karel Rýdl. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Pardubice: FF Univerzity Pardubice, 2007, 199 s. ISBN 9788073950040. info
- WALTEROVÁ, Eliška. Srovnávací pedagogika : vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006, 325 s. ISBN 8072902695. info
- RÝDL, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 167 s. ISBN 80-85866-87-0. info
- RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori :učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History, 1999, 63 s. ISBN 80-902193-7-3. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
- RÝDL, Karel. Pohledy na dánské školství aneb putování pedagogickým rájem. 1. vyd. Praha, 1993, 237 s. : i. info
- CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984, 579 s. : i. info
- CIPRO, Miroslav. Pohled na japonskou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 145 s. URL info
- Výukové metody
- 1. Přednáška - konzultace při zaměstnání 2. Beseda se zahraničním odborníkem o tamním školském systému 3. Seminární práce
- Metody hodnocení
- - Orientační přezkoušení na hromadných konzultacích - esej v rozsahu 4 - 5 stránek formátu A4 (témata prací budou upřesněna na 1.konzultaci) - zápočet. Předmět bude ukončený zápočtem, který proběhne prostřednictvím písemného testu. K úspěšnému absolvování testu je třeba dosáhnout v něm více, než 40 % z celkového počtu bodů za správné odpovědi. Vyžaduje se zároveň aktivní účast na přednášce, to znamená pozorně poslouchat výklad učitele, dávat správné odpovědi na orientační otázky kladené učitelem apod., přemýšlet nad tématem, které je vysvětlováno a nerušit průběh výuky jinými záležitostmi, které se studovaným tématem nesouvisejí). Dále musí následovat také aktivní práce po této přednášce (vypůjčování a intenzívní studium české i jinojazyčné odborné literatury a časopisů, studium elektronických textů, konzultování nejasností s učitelem, malé průzkumy v edukačním terénu, účast na konferencích a odborných seminářích, které pořádá katedra, fakulta apod. atp.), které se více nebo méně týkají studovaného předmětu, aktivní vystupování s referáty na těchto akcích. Žádoucí jsou také pobyty studentů v zahraničí, za účelem získávání zajímavých a důležitých zkušeností z oboru a z tohoto předmětu.
- Informace učitele
- Doporučené předpoklady absolvování předmětu: - 75 % účast na výuce tohoto předmětu v průběhu semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/UPVK_0013