UPVK_0052 Řízení institucí výchovy, vzdělávání a veřejné správy

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Barbora Onderková (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 3. 3. 10:15–12:50 učebna 5, So 17. 3. 13:55–16:30 učebna 5, So 7. 4. 15:45–19:15 učebna 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Účelem výuky předmětu je seznámit posluchače s pojetím a obsahem řízení výchovy a vzdělávání v ČR, hlavními současnými směry a koncepcemi a nástroji v oblasti řízení školství ČR se zaměřením na výchovně vzdělávací zařízení. Základem výuky bude seznámení se základními technikami a nástroji školského managementu a jejich praktickým uplatněním v souladu s aktuálními problémy.
Osnova
  • 1. Kurikulum 2. Obsah vzdělávání 3. Česká školská soustava 4. Správa a samospráva školy i školství v ČR 5. Rámcový vzdělávací program 6. Evaluace vzdělávání a výchovy 7. Klima školy a klima třídy 8. Právní základy řízení školství v ČR
Literatura
    povinná literatura
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
    doporučená literatura
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. 2., aktualiz. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009, 328 s. ISBN 9788073574949. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2006, 300 s. ISBN 8073571765. info
    neurčeno
  • EGER, Ludvík. Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2006, 224 s. ISBN 8072385836. info
  • EGER, Ludvík. Personální řízení : (se zaměřením na školství). Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004, 68 s. ISBN 8070837993. info
  • EGER, Ludvík. Strategie rozvoje školy. 1. vyd. Plzeň: Cechtuma, 2002, 111 s. ISBN 80-903225-6-5. info
  • EGEROVÁ, Dana. Image školy. Edited by Ludvík Eger. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2000, 22 s. ISBN 8070834404. info
  • Kultura školy. Edited by Ludvík Eger - Dagmar Jakubíková. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2000, 31 s. ISBN 8070834412. info
  • Školský management I : mezinárodní sborník. Edited by Ludvík Eger - Dagmar Jakubíková. 1. vyd. V Chebu: Západočeská univerzita, 1999, 106 s. ISBN 8070825871. info
  • EGER, Ludvík. Efektivní školský management. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 224 s. ISBN 80-7082-430-1. info
Výukové metody
Přednáška - teoretická příprava, samostudium, konzultace
Metody hodnocení
Písemný test nebo ústní zkouška, seminární práce
Informace učitele
ZÁKLADNÍ: WALTEROVÁ, E. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1994. 185 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-210-0846-6 Zákon ČNR č. 76/1978 Sb. o školských zařízeních PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Pedagogika, Praha : UK Praha, XLVI, 4, s. 399-400. ISSN 3330-3815. 1996. (recenze). BACÍK, F.; KALOUS, J.; SVOBODA, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 2. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1995. 160 s. : t. Bibliogr. s.: 152-160 a za kap. ISBN 80-7184-025-4. Náhradní obsah: Vyhláška MŠMT č.354/1991 o středních školách WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu : kniha pro učitele. Praha : Karlova univerzita, 1997. 219 s. ISBN 80-86039-27-7. Doporučená: Zákon ČNR č. 564/1990 Sb.o státní správě a samosprávě ve školství Zákon č.29/1984 Sb. Zákon o základních, středních a vyšších odborných školách SVĚTLÍK, J. Marketing školy. 1. vyd. Zlín : Ekka, 1996. 382 s. : i. Bibliografie: s. 375-376. - Rejstřík. ISBN 80-902200-8-8 PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník [Portál, 1995]. 1.vyd. Praha : Portál, 1995. 292 s. Obálkový podnázev: Teorie výchovy a vzdělávání, pedagogická psychologie, architektura vzdělávací soustavy, sociologie vzdělávání, pedagogický výzkum, filozofie výchovy, nové trendy ve vzdělávání. ISBN 80-7178-029-4
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.