PdF:VVm021 Contexts of Creation 2 - Course Information
VVm021 Contexts of Creation 2
Faculty of EducationSpring 2018
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jitka Juřicová
Supplier department: Department of Art – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- VVm021/01: Tue 18:30–20:10 učebna 55, B. Rozbořil
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Arts for Education (programme PdF, N-SS)
- Secondary School Teacher Training in Arts (programme PdF, N-SS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Arts (programme PdF, N-ZS)
- Visual Arts (programme PdF, N-SS)
- Arts Education (programme PdF, N-MA)
- Arts Education (programme PdF, N-SS)
- Course objectives
- At the end of the course students should be able: . to understand basic terms and concepts of (different)attitudes to problems in dispute (aesthetic and sociological as well); . to apply this knowledge to particular works of art or particular educational issues . to build one´s own coherent and experienced opinion
- Syllabus (in Czech)
- Anotace: Ve virtuálním úsilí o vypracování vlastní odpovědi na otázku po „užitku výtvarné výchovy“, kurz ve třech semestrech sleduje tři mohutnosti lidského ducha: vůli, rozum a cítění a zkoumá, jak výchova uměním může prospět rozvoji a kultivaci lidského ducha. Kurz má didaktickou povahu: ukazuje formy, koncepce a metody efektivně rozvíjející konativní, kognitivní a emoční potenciál člověka. Stojí na aktivní práci studentů s vybranými texty a na jejich diskusi. „Kontexty tvorby 2“ se zaměřují na aspekty poznání; odvíjejí se od antického konceptu mimesis, problému reprezentace a chápání realismu. Adornův výklad mimesis činí umění racionálním oponentem racionality: umění může být nástrojem prosazování pravdy, jakkoli vně vědeckého přístupu. Fikce ukazuje alternativy statu quo a je tedy jak kritickým tak utopickým příspěvkem k otázce „jak reálná je realita“. Sylabus: • Umění jako poznání – ale čeho? Kognitivní estetika (tkví hodnota umění v poznání, jež přináší?), mimesis a problém reprezentace; potenciál estetiky u Croce; umění a věda – shody/rozdíly (intuice, imaginace, fakta, teorie, hodnoty). • Jak pravdivá může být umělecká fikce (Lukács, Adorno)?; konstruujeme skutečnost nebo odhalujeme (moderní versus postmoderní epistemologie, Morin, Bachelard, Kuhn); formy vnímání - vnímání formy (schéma, forma, Gestalt) • Sociální podmíněnost poznání, funkce poznání pro celek; Symbolické univerzum a sociální struktura (Foucault), míra řádu ve skutečnosti (kontingence, heterogenita, ambivalence a konzistence nebo diskontinuita); informační společnost; • Elementy a formy vědění: příroční vědění versus Weltanschauung; symbol, (mýtus, rituál); ideologie, utopie a heterotopie, stupně (informace/vědění/moudrost viz Aristoteles) • Jazyk a myšlení; klasifikace rozlišovaných poznávaných kvalit a entit; Logos, jazykové hry (Wittgenstein); • Subjekt – objekt; osoba aneb poznej sám sebe; ironické vědění/myšlení a jeho oponenti; zvlčilá tvořivost - vědečtí podivíni. (grotesknost); umění jako výzkum
- Literature
- required literature
- DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073674151. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu (Symbol in childrenexpresion). 1. vyd. Brno: Nakladatelství MU v Brně, 1999, 125 pp. svazek 72, spisy PedF MU V Brně. ISBN 80-210-2079-2. info
- recommended literature
- FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 8086429105. info
- PERNIOLA, Mario. Estetika 20. století. Edited by Helena Jarošová - Miloš Ševčík, Translated by Alena Bahníková. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 169 s. ISBN 802460213X. info
- not specified
- MORIN, Edgar. Věda a svědomí. Přel. Ivana Holzbachová. Brno: Atlantis, 1995, 133 pp. ISBN 80-7108-108-6. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2018/VVm021