NJ_M404 Didaktika dětské literatury

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 1. 3. 10:00–11:50 učebna 65, Pá 15. 3. 10:00–11:50 učebna 65, Pá 3. 5. 10:00–11:50 učebna 65
Předpoklady
Interesse an der deutschsprachigen Kinder- und Jugendliteratur.

Česky: Zájem o německy psanou literaturu pro děti a mládež.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Der Schwerpunkt des Kurses liegt auf der Entwicklung der Fähigkeit, mit literatischen Texten im Unterricht zu arbeiten.

Česky: Cílem kurzu je rozvoj schopnosti pracovat s literárním textem ve výuce.
Výstupy z učení
Am Ende dieses Seminarzyklus verfügen die Studierenden über praktische Fertigkeiten in der Didaktisierung der kinder- und jugendliterarischen Texte im Unterricht.

Česky: Po absolvování předmětu bude student schopen pracovat ve výuce s texty německy psané literatury pro děti a mládež.
Osnova
  • Didaktisierung der deutschen Kinder- und Jugendliteratur nach den Gattungen: Märchen, Kinderlyrik, realistische Kindergeschichte, phantastische Geschichte, Bilderbuch, Comics, Lieder etc.
  • Česky: Didaktizace vybraných žánrů německy psané literatury pro děti a mládež: pohádky, lyrické žánry, realistické příběhy, fantastické příběhy, obrázkové knihy, komiksy, písničky a další.
Literatura
    doporučená literatura
  • Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Edited by Günter Lange. 4. unveränderte Aufl. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2005, xii, s. ISBN 3896769464. info
  • Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Edited by Günter Lange. 4. unveränderte Aufl. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2005, xii, 565. ISBN 3896769472. info
  • SAHR, Michael. Ein ABC der Kinder-und Jugendliteratur. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2001, v, 190. ISBN 3896763830. info
  • KNOBLOCH, Jörg a Malte DAHRENDORF. Offener Unterricht mit Kinder- und Jugendliteratur : Grundlagen, Praxisberichte, Materialien. 2. Aufl. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2001, 150 s. ISBN 3896763679. info
  • FÜRST, Andrea Iris, Elke HELBIG a Vera SCHMITT. Kinder- und Jugendliteratur : Theorie und Praxis. 1. Auflage. Neusäß: Kieser, 2000, 190 stran. ISBN 3824211041. info
  • EWERS, Hans-Heino. Literatur für Kinder und Jugendliche : eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur : mit einer Auswahlbibliographie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. München: Wilhelm Fink Verlag, 2000, 320 s. ISBN 3825221245. info
  • SAHR, Michael. Um der Kinder und Märchen willen! : Analysen und didaktische Vorschläge zu acht Grimmschen Märchen in originaler und veränderter Form. Kallmünz: Michael Laßleben, 1995, 131 s. ISBN 3784791131. info
  • KAST, Bernd. Jugendliteratur im kommunikativen Deutschunterricht. 1. Aufl. Berlin: Langenscheidt, 1985, 352 s. ISBN 3468494335. info
Výukové metody
Seminar

Česky: seminář
Metody hodnocení
Didaktisierung eines Kinder- und Jugendbuches nach eigener Wahl. Hausarbeiten. Aktive Teilnahme an den Seminaren wird erwartet. Der Kurs kann nach eigener Wahl der Teilnehmer entweder mit einem „Zapocet“ oder einem „Kolokvium“ abgeschlossen werden. Für den "Zapocet" müssen die Studierenden eine Team-Didaktisierung eines ausgewählten literarischen Textes ausarbeiten und diese sowohl im Seminar präsentieren als auch schriftlich festhalten und abgeben. Für das "Kolokvium" bereiten (d. h. sowohl präsentieren als auch in Form von einer Seminararbeit abgeben) die Studierenden auch eine Didaktisierung vor, jedoch einzeln.

Česky: Písemná didaktizace k vybranému literárnímu dílu. Aktivní účast na seminářích. Kurz je dle vlastní volby možno ukončit buď zápočtem nebo kolokviem. Pro získání zápočtu musí studenti vypracovat týmovou didaktizaci vybraného literárního textu a tuto pak odprezentovat v semináři a odevzdat ve formě seminární práce. Pro získání kolokvia platí stejné podmínky (prezentace v semináři a odevzdání písemné didaktizace), studenti ovšem vypracují didaktizaci individuálně (jednotlivě).
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.