RJ2031 Ročníková práce 1

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Ruský jazyk na minimální úrovni B2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je ověřit teoretické znalosti a klíčové dovednosti, které studenti mají získat v předmětech lexikologie a stylistika, syntax, gramatika ruštiny a které souvisí s praktickými aspekty slova, jeho fungováním v rámci stylistiky, jeho rolí a základními funkcemi v různých stylistických rovinách.
Výstupy z učení
Student bude schopen: - provádět rozbor textu z hlediska lexikálního a stylistického; - posoudit vhodnost použití výrazu ve stylisticky různorodém kontextu a zdokonalit si dovednost při práci se slovníky; - na textovém materiálu vymezit podstatné znaky stylistické charakteristiky a zvládnou stylistickou analýzu textu; - rozlišit texty různých funkčních stylů z hlediska lexikálního, fonetického, morfologického a syntaktického; - zdokonalit si svůj písemný projev.
Osnova
  • Návrhy témat semestrálních prací 1. Шутливые слова в русском языке. Их роль и функционирование. 2. Высокие и торжественные слова в русском языке. 3. Иронические слова в русском языке. Их роль и функционирование. 4. Метафора в русской лирике. 5. Сопоставление синонимических рядов в русском и чешском языках – использовать – пользоваться – применять – употреблять. 6. Антонимы в русских пословицах и поговорках. 7. Особенности современной публицистической лексики (по материалам газет и журналов). 8. Жаргонная лексика в современной художественной литературе. 9. Русско–чешские омонимы – происхождение, предупреждение интерференции. 10. Сочетаемость глагола ”писать” в русском и чешском языках.
Výukové metody
V rámci přípravy samostudium doporučené literatury, na základě které studenti vypracují semestrální práci v ruském jazyce.
Metody hodnocení
Předmět je zaměřen na praktické využití teoretických poznatků z předmětů lexikologie a stylistiky ruštiny, syntaxe ruštiny, gramatiky ruštiny a následné ověření získaných znalostí a klíčových dovedností při práci s ruskojazyčným textem. Hodnotí se úroveň teoretických vědomostí, jazyková vybavenost a schopnost studentů pracovat s odbornou literaturou v rámci vědecké práce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=672 (heslo Lexico) Návrh témat
Student bude schopen: - provádět rozbor textu z hlediska gramatického, lexikálního a stylistického; - posoudit vhodnost použití výrazu ve stylisticky různorodém kontextu a zdokonalit si dovednost při práci se slovníky; - na textovém materiálu vymezit podstatné znaky stylistické charakteristiky a zvládnou lexikálně-stylistickou analýzu textu; - rozlišit texty různých funkčních stylů z hlediska lexikálního, fonetického, morfologického a syntaktického; - zdokonalit si svůj písemný projev v ruštině.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020.