SPDR_VZAN Specializace - širší vědní základ - Andragogika

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
30/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prohloubit znalosti oboru Speciální andragogika a zařadit jej do historického, společenského a vědeckého kontextu. Důraz bude kladen na vytvoření širokého vědomostního základu o oboru a důkladného poznání speciálně andragogických kategorií, jako např. dospělý člověk s postižením, vzdělávání dospělých s postižením, sociální status osob s postižením, lidský kapitál, atp.
Prohloubit a rozšířit znalosti a dovednosti týkající se praktických aspektů života dospělých osob s postižením, možnostech podpory jejich rozvoje v rámci komplexní rehabilitace, celoživotního vzdělávání, reedukace a rekvalifikace, pracovního začlenění a sociální inkluze. Tyto poznatky budou propojovány se znalostmi z dalších disciplín (sociologie, psychologie, psychiatrie, sociální práce atp.) a komparovány se situací v zahraničí.
Osnova
  • OBECNÉ OKRUHY:
  • speciální andragogika jako vědecká a praktická disciplína,
  • metodologie speciální andragogiky,
  • objekt speciální andragogiky - dospělý člověk s postižením,
  • předmět speciální andragogiky – od edukace k animaci člověka s postižením,
  • činitelé speciálně andragogické interakce – speciálně andragogické profese, způsoby a možnosti interakce, role člověka s postižením v interakci,
  • prostředky užívané ve speciální andragogice,
  • edukativní dimenze speciální andragogiky,
  • sociální dimenze speciální andragogiky,
  • kvalita života dospělých s postižením.
  • SPECIALIZAČNÍ OKRUHY:
  • sociální inkluze osob s postižením a/nebo znevýhodněním,
  • postižení jako stigma – postoje společnosti a možnosti jejich změn směrem k inkluzi,
  • sociální politika a sociální služby v kontextu postižení, státní sektor, neziskové organizace, občanská sdružení (spolky), svépomocné skupiny,
  • dospělý člověk s postižením a znevýhodněním – potřeby, možnosti ve vybraných oblastech života (vzdělávání, práce, bydlení, volný čas, spiritualita) v kontextu Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví,
  • práce a pracovní uplatnění lidí s postižením (předprofesní a profesní příprava, rekvalifikace, podpora na pracovišti a trhu práce),
  • prostředky intervence a podpory osob s postižením – edukační, intervenční a terapeutické přístupy a metody,
  • komunikace s lidmi s postižením – systémy alternativní a augmentativní komunikace v dospělém věku, změna komunikačního systému, podpora komunikace ze strany majority.
Literatura
    povinná literatura
  • KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., & SWANSON, R. A. (2012). The adult learner. Routledge.
  • ELIAS, J. L., & MERRIAM, S. B. (2004). Philosophical foundations of adult education. Melbourne: Krieger Publishing.
    doporučená literatura
  • ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. (2007). Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál.
Výukové metody
samostudium, individuální konzultace
Metody hodnocení
Zpracování semestrálního projektu s edukační, intervenční nebo terapeutickou tématikou a jeho praktická aplikace u dospělých osob s postižením. Aktivní spolupráce s vybranou cílovou skupinou/vybraným zařízením. Výuka v předmětu specializace: speciální andragogika ve dvou semestrech.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPDR_VZAN