PdF:SP_KOA1 Alternativní komunikace 1 L, - Informace o předmětu
SP_KOA1 Alternativní komunikace 1 L, S, P, So
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP_KOA1/01: Po 16:00–17:50 centrum, B. Chleboradová
- Předpoklady
- předmět je primárně určen studentům speciální pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Speciální andragogika (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální andragogika (ger.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, N-SS) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (něm.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci předmětu bude student seznámen s problematikou alternativní a augmentativní komunikace, cílovou skupinou uživatelů a charakteristikou komunikační systémů užívaných v naší i zahraniční praxi, včetně problematiky výběru vhodného komunikačního systému. Student získá přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi; bude znát principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách; student se bude orientovat v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému.
- Výstupy z učení
- Student má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi; · zná principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách; · orientuje se v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému
- Osnova
- Vymezení problematiky AAK, dělení a klasifikace systémů. Charakteristika a cílová skupina uživatelů – s vývojovými/získanými obtížemi · Komunikační pas a jeho skladba. · Charakteristika a využití systémů – piktogramy, komunikační deník a tabulka. · Charakteristika a využití systému – Znak do řeči, základní znaková zásoba, praktická cvičení · Charakteristika a využití systémů VOKS – orientace v principech systému, nácvik základní výměny. · Charakteristika a využití systémů – sociální a globální čtení, příprava procesuálních schémat, podkladů pro globální čtení · Technické pomůcky a software užívaný v oblasti alternativní a augmentativní komunikace – komunikátory, boardmaker, symwriter (příprava materiálů dle zadání). · Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dětí a žáků. · Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dospělých. · Problematika výběru vhodného komunikačního systému. Techniky facilitace – komunikace s uživatelem AAK. · Využití simulačních pomůcek k rozvoji kompetencí studentů v oblasti logopedické intervence u dětí, žáků s narušenou komunikační schopností. · Koncepce pomůcek AAK – komunikační deníky a tabulky. · Prezentace pomůcek, diskuse.
- Literatura
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
- Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
- JANOVCOVÁ, Zora. Problematika narušení komunikačního procesu u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2000, 109 s. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. info
- KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996, 45 s., [17. ISBN 80-902134-1-3. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- Student obdrží zápočet po: - zpracování a prezentaci projektu - AAK pomůcky - splnění písemného testu(podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí). Další požadavky budou sděleny při zahájení výuky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SP_KOA1