SP_KOA1 Alternativní komunikace 1 L, S, P, So

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP_KOA1/01: Po 16:00–17:50 centrum, B. Chleboradová
Předpoklady
předmět je primárně určen studentům speciální pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci předmětu bude student seznámen s problematikou alternativní a augmentativní komunikace, cílovou skupinou uživatelů a charakteristikou komunikační systémů užívaných v naší i zahraniční praxi, včetně problematiky výběru vhodného komunikačního systému. Student získá přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi; bude znát principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách; student se bude orientovat v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému.
Výstupy z učení
Student má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi; · zná principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách; · orientuje se v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému
Osnova
  • Vymezení problematiky AAK, dělení a klasifikace systémů. Charakteristika a cílová skupina uživatelů – s vývojovými/získanými obtížemi · Komunikační pas a jeho skladba. · Charakteristika a využití systémů – piktogramy, komunikační deník a tabulka. · Charakteristika a využití systému – Znak do řeči, základní znaková zásoba, praktická cvičení · Charakteristika a využití systémů VOKS – orientace v principech systému, nácvik základní výměny. · Charakteristika a využití systémů – sociální a globální čtení, příprava procesuálních schémat, podkladů pro globální čtení · Technické pomůcky a software užívaný v oblasti alternativní a augmentativní komunikace – komunikátory, boardmaker, symwriter (příprava materiálů dle zadání). · Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dětí a žáků. · Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dospělých. · Problematika výběru vhodného komunikačního systému. Techniky facilitace – komunikace s uživatelem AAK. · Využití simulačních pomůcek k rozvoji kompetencí studentů v oblasti logopedické intervence u dětí, žáků s narušenou komunikační schopností. · Koncepce pomůcek AAK – komunikační deníky a tabulky. · Prezentace pomůcek, diskuse.
Literatura
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
  • JANOVCOVÁ, Zora. Problematika narušení komunikačního procesu u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2000, 109 s. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. info
  • KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996, 45 s., [17. ISBN 80-902134-1-3. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, praktická cvičení.
Metody hodnocení
Student obdrží zápočet po: - zpracování a prezentaci projektu - AAK pomůcky - splnění písemného testu(podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí). Další požadavky budou sděleny při zahájení výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SP_KOA1