PdF:SP_VOV Využití oslabeného vidění - Informace o předmětu
SP_VOV Využití oslabeného vidění v praktickém životě
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Ing. Bc. Petr Karásek (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP_VOV/01: Út 2. 4. 16:00–19:50 učebna 19a, Út 9. 4. 16:00–19:50 učebna 19a, Út 16. 4. 16:00–19:50 učebna 19a, Út 23. 4. 16:00–19:50 učebna 19a, Út 30. 4. 16:00–19:50 učebna 19a, Út 7. 5. 16:00–19:50 učebna 19a, P. Karásek
- Předpoklady
- SP7BP_SP1b Specializace 1b Psychopedie || SP4BP_SPP1 Specializace: Psychopedie 1 || SP4MP_SPOF Oftalmopedie - edukace || SPSMP_SPOF Oftalmopedie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Speciální andragogika (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální andragogika (ger.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, N-SS) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (něm.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Studenti získají informace o orientaci v prostoru a zvládání situací běžného života osob s postižením zraku. Na konci kurzu by studenti měli: rozumět zásadám samostatného pohybu a orientace v prostoru slabozrakých osob; znát strategie samostatného pohybu, možností využívání pomůcek. Výuka probíhá téměř výhradně v terénu.
- Osnova
- Osnova: Samostatný pohyb a orientace v prostoru osob s postižením zraku.
- Využivání bílé hole slabozrakými osobami.
- Pohyb s průvodcem.
- Využívání osobních strategií v samostatném pohybu v interiéru a venku.
- Využívání kompenzačních pomůcek.
- Literatura
- doporučená literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006, 168 s. ISBN 8023967754. info
- KVĚTOŇOVÁ - ŠVECOVÁ, Lea. Oftalmopedie. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 115-117. ISBN 80-85931-51-6. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická cvičení venku v terénu
- Metody hodnocení
- Zápočet studenti získají splněním zadaných úkolů, účast vseminářích je nutná. Esej na téma samostatný pohyb slabozrakých osob/fotodokumentace bariérovosti a bezbariérovosti s ohledem na mobilitu osob se zrakovým postižením.
- Informace učitele
- Výuka probíhá ve spolupráci s Tyfloservisem Brno a střediskem Teiresiás.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří budou v následném magisterském studiu studovat více vad.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SP_VOV