PdF:SPp022 Education of Individuals with - Informace o předmětu
SPp022 Education of Individuals with Visual Disabilities
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp022/01: St 18:00–19:50 učebna 39, M. Vrubel
- Předpoklady
- Absolvování základů oftalmopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (angl.) (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (něm.) (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů zrakově postižených, vývoj osobnosti zrakově postižených, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy a systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, zrakově postižené dítě ve škole, psaní a čtení osob s postižením zraku, Braillovo písmo a přístup k informacím, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas u zrakově postižených, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v základní terminologii oboru oftalmopedie
- Osnova
- Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením.
- Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
- Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí z pohledu speciálního pedagoga.
- Raná péče, její formy a služby.
- Dítě s těžkým zrakovým postižením v předškolním věku (předškolní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
- Dítě s těžkým zrakovým postižením ve školním věku. Specifika výuky, didaktická doporučení, podpůrná opatření.
- Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání osob se zrakovým postižením.
- Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.
- Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
- Poradenství a intervence: poskytovatelé sociálních služeb, nabízené služby a poradenství.
- Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených.
- Dítě s kombinovaným postižením. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých.
- Profesní příprava osob se zrakovým postižením. Volba a výkon povolání.
- Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u žáků a studentů se zrakovým postižením. Autonomie.
- Volný čas nevidomých a slabozrakých. Kvalita života.
- Literatura
- povinná literatura
- VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ a Nora JÁGEROVÁ. Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 140 s. ISBN 978-80-210-8456-8. info
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ a Martin VRUBEL. Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Petr Kovařík. 1st Edition. Brno: Masaryk University, 2014, 161 s. ISBN 978-80-210-7152-0. info
- The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, s. 671-137. ISBN 9780195094893. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, video, diskuse
- Metody hodnocení
- Výuka formou semináře. Požadavky k ukončení - úspěšné složení ústní zkoušky, nebo písemného testu (70% správnost odpovědí), seminární práce, účast min. 70%.
- Informace učitele
- All the information will be distributed at the beginning of the semester.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPp022