PdF:SPp114 Logopedie – základy oboru - Informace o předmětu
SPp114 Logopedie – základy oboru
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sandra Szewczyková (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp114/01: Čt 18:00–19:50 učebna 58, S. Szewczyková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je problematika studijního a vědního oboru logopedie, seznamuje studentky a studenty s principy komunikace a průběhem ontogeneze dětské řeči. V rámci předmětu budou představeny klíčové poznatky k jednotlivým formám narušené komunikační schopnosti.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: • orientace v současném pojetí oboru logopedie; • přehled o řečovém a psychomotorickém vývoji dítěte; • znalost jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- Osnova
- • Koncepce oboru logopedie. Mezioborová spolupráce. Historický vývoj logopedie.
- • Systém poskytování logopedické intervence v ČR a související legislativa.
- • Proces lidské komunikace charakteristika, význam.
- • Verbální, nonverbální komunikace.
- • Ontogeneze dětské řeči.
- • Psychologické a společenské faktory vývoje řeči.
- • Anatomie a fyziologie mluvních orgánů.
- • Přehled jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- • Klasifikace vývojových forem narušené komunikační schopnosti.
- • Klasifikace získaných forem narušené komunikační schopnosti.
- • Symptomatologie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- doporučená literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností v předškolním věku a na prvním stupni základní školy. In KLENKOVÁ J. et al. Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 9-33. ISBN 978-80-210-6652-6. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
- DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník : [terminologický a výkladový]. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998, 192 s. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 1996, 93 s. ISBN 80-85931-41-9. info
- Výukové metody
- seminář, diskuze, studium odborné literatury
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemným testem. K absolvování předmětu je třeba uspět ze 70 %.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPp114