SPp114 Logopedie – základy oboru

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sandra Szewczyková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp114/01: Čt 18:00–19:50 učebna 58, S. Szewczyková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je problematika studijního a vědního oboru logopedie, seznamuje studentky a studenty s principy komunikace a průběhem ontogeneze dětské řeči. V rámci předmětu budou představeny klíčové poznatky k jednotlivým formám narušené komunikační schopnosti.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: • orientace v současném pojetí oboru logopedie; • přehled o řečovém a psychomotorickém vývoji dítěte; • znalost jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • • Koncepce oboru logopedie. Mezioborová spolupráce. Historický vývoj logopedie.
  • • Systém poskytování logopedické intervence v ČR a související legislativa.
  • • Proces lidské komunikace charakteristika, význam.
  • • Verbální, nonverbální komunikace.
  • • Ontogeneze dětské řeči.
  • • Psychologické a společenské faktory vývoje řeči.
  • • Anatomie a fyziologie mluvních orgánů.
  • • Přehled jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
  • • Klasifikace vývojových forem narušené komunikační schopnosti.
  • • Klasifikace získaných forem narušené komunikační schopnosti.
  • • Symptomatologie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
    doporučená literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností v předškolním věku a na prvním stupni základní školy. In KLENKOVÁ J. et al. Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 9-33. ISBN 978-80-210-6652-6. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
  • DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník : [terminologický a výkladový]. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998, 192 s. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 1996, 93 s. ISBN 80-85931-41-9. info
Výukové metody
seminář, diskuze, studium odborné literatury
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemným testem. K absolvování předmětu je třeba uspět ze 70 %.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPp114