PdF:SZ6010 Základy pedagogicko-psychologi - Informace o předmětu
SZ6010 Základy pedagogicko-psychologické diagnostiky
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6010/01: každé liché pondělí 10:00–11:50 učebna 38, J. Bradová
SZ6010/02: každé liché pondělí 12:00–13:50 učebna 38, J. Bradová
SZ6010/03: každé liché pondělí 14:00–15:50 učebna 41, D. Veselá
SZ6010/04: každou lichou středu 8:00–9:50 učebna 38, E. Trnová
SZ6010/05: každou lichou středu 10:00–11:50 učebna 38, E. Trnová
SZ6010/06: každou lichou středu 12:00–13:50 učebna 38, J. Kratochvílová
SZ6010/07: každou lichou středu 14:00–15:50 učebna 38, K. Vlčková
SZ6010/08: každou lichou středu 16:00–17:50 učebna 38, K. Vlčková
SZ6010/09: každou lichou středu 16:00–17:50 učebna 27, J. Obrovská
SZ6010/10: každou lichou středu 18:00–19:50 učebna 38, K. Vlčková
SZ6010/11: každé sudé pondělí 10:00–11:50 učebna 38, J. Bradová
SZ6010/12: každé sudé pondělí 12:00–13:50 učebna 38, J. Bradová
SZ6010/13: každé sudé pondělí 14:00–15:50 učebna 41, D. Veselá
SZ6010/14: každou sudou středu 8:00–9:50 učebna 38, E. Trnová
SZ6010/15: každou sudou středu 10:00–11:50 učebna 38, E. Trnová
SZ6010/16: každou sudou středu 12:00–13:50 učebna 38, E. Trnová
SZ6010/17: každou sudou středu 14:00–15:50 učebna 38, K. Vlčková
SZ6010/18: každou sudou středu 16:00–17:50 učebna 38, K. Vlčková
SZ6010/19: každou sudou středu 16:00–17:50 učebna 27, J. Obrovská
SZ6010/20: každou sudou středu 18:00–19:50 učebna 38, J. Obrovská
SZ6010/21: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Bradová - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6610 Basis of Educational-psychology Diagnostics )
Předmět navazuje na předmět SZ6006 Výzkum v pedagogické praxi, předpokládá se splnění tohoto předmětu. Současně předpokládá splnění některé praxe studenta (SZ6007, SZ6036, individuální, oborové), neboť portfoliový úkol je vázán na praxi. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Záměrem předmětu je vybavit studenty základními teoretickými poznatky z oboru pedagogické diagnostiky a získat zkušenosti s jejich aplikací v praxi při konkrétní diagnostické činnosti. Předmět směřuje k tomu, aby student chápal smysl diagnostické činnosti učitele a spolupráce s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností žáka.
Cílem je studenty učit:
• používat základní diagnostické metody, zejména pozorování, rozhovor a obsahovou analýzu prací žáků) a techniky v praxi a získávat tak data dostupná ve škole pro rozhodování a změny ve výuce a udržování či rozvíjení úspěšné výuky (evidence based instruction);
• na základě dat pak rozhodovat o diferenciaci a individualizaci ve výuce, podpoře specialistou, evaluaci efektivity vlastní praxe;
• komunikovat výsledky kolegům, žákům, rodičům a specialistům. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu student:
• aplikuje základní pojmy pedagogické diagnostiky při popisu vlastní diagnostické činnosti v praxi a postupuje dle fází diagnostické činnosti;
• formuluje cíl diagnostické činnosti a vůči němu zvolí vhodnou metodu a vhodný screeningový diagnostický nástroj;
• užívá v praxi při diagnostické činnosti metodu pozorování, rozhovoru a obsahové analýzy prací žáka
• reflektuje svoji zkušenost s diagnostickou činností v praxi a svoje znalosti z oboru pedagogické diagnostiky;
• vytvoří jednoduchý plán pedagogické podpory (PLPP) podle platných legislativních požadavků;
• zná základní legislativu související s diagnostickou rolí asistenta pedagoga ve výchovně vzdělávacím procesu. - Osnova
- Seminář č. 1
- Základní pojmy pedagogické diagnostiky: diagnostika, typy diagnostiky, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole. Využití pedagogické diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Diagnostická role pedagogického pracovníka a spolupráce se školním poradenským zařízením. Historie pedagogické diagnostiky. Požadavky na ukončení předmětu.
- Seminář č. 2
- Diagnostický postup (diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, sběr dat, vyhodnocení a interpretace, diagnostická opatření, komunikace diagnózy a diagnostická prognóza). Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Systém poradenství ve školství. Platná legislativa: školský zákon a vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření a plán pedagogické podpory.
- Seminář č. 3
- Pozorování ve výuce a ve školních situacích: typy pozorování a jejich využití; pozorovací systémy, archy, chyby při pozorování. Příklady pozorovacích systémů ze zahraničí a jejich adaptace na české podmínky (např. Flandersův systém komunikace).
- Seminář č. 4
- Diagnostický rozhovor: typy, způsoby vedení rozhovoru, kontextuální rámec (podmínky, způsob záznamu). Vedení rozhovoru s rodiči, žáky. Otázky diagnostického rozhovoru. Anamnéza: typy a jejich využití ve školní praxi.
- Dynamická diagnostika: její východiska, metody a využití ve školním prostředí. Five practices model jako metoda účinně propojující diagnostickou a intervenční práci ve třídě.
- Seminář č. 5
- Portfolio jako diagnostický nástroj. Zkušenosti s portfoliem v zahraničí. Analýza učebních produktů: strukturované (pojmové mapy, skici, diagramy, tabulky, plány), kreativní (plakát, film, obraz, malba, texty), orientované na jednání (přednáška, rolová hra, výstava, promítání, modely). Analýza produktů činnosti – tematické kresby, sešity, slohové práce apod. Projektivní techniky.
- Seminář č. 6
- Sebereflexe diagnostické činnosti realizované v praxi a peer-assessment diagnostické činnosti spolužáka. Autonomní hodnocení testu.
- Literatura
- povinná literatura
- AERA, APA, NCME. (2001). Standardy pro pedagogické a psychologické testování (APA).
- Gavora, P. (1999). Akí su moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava: Práca.
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- doporučená literatura
- Kubiszyn, T., & Borich, G. D. (2015). Educational testing and measurement: Classroom application and practice. Hoboken: John Wiley & Sons.
- Vališová, A., & Kasíková, H., et al. (2010). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
- Kasáčová, B., Cabanová, M. et al. (2013). Pedagogická diagnostika v teórii a aplikáciách. Banská Bystrica: Belianum.
- Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD.
- Babiaková, S. a Cabanová, M. (eds). (2012). Diagnostikovanie, hodnotenie a evalvácia v škole. Banská Bystrica: UMB.
- Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika – měření v psychologii. Praha: Portál.
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 9788073673260. info
- HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 8085467062. info
- neurčeno
- MÁLKOVÁ, Gabriela. Zprostředkované učení : jak učit žáky myslet a učit se. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 116 s. ISBN 9788073675851. info
- Výukové metody
- Seminář, dvouhodinový blok; střídání frontální, skupinové práce; samostatná práce – portfoliový úkol; diskuse.
- Metody hodnocení
- 1) písemné zpracování portfoliového úkolu se sebehodnocením: diagnostická činnost žáka/klienta v praxi;
2) Peer-assessment portfoliového úkolu;
3) Zpracování PLPP pro vybraného žáka/klienta;
4) Znalostní test. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SZ6010