PdF:SZ7BK_PdPx Ped.-psych. praxe - Informace o předmětu
SZ7BK_PdPx Pedagogicko-psychologická praxe
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/2. 1 týden. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Cíle předmětu
- Tato praxe je jedinou komplexní pedagogicko-psychologickou praxí v tomto bakalářském programu. Podobně jako nepovinná individuální pedagogická praxe má především funkci získávání praktických zkušeností při pedagogické práci s dětmi v oblastech zájmové činnosti dětí a mládeže, případně v oblasti poradenské. Cílem předmětu je poskytnout studentům možnost utvářet si počáteční pravidelnou praktickou činností v práci s dětmi a mládeží základní pedagogické kompetence, jako je rozvoj pedagogických dovedností a schopností řešit konkrétní výchovně vzdělávací situace (zejména výcvik dovedností komunikativních, diagnostických, řídících a organizačních. Studenti zde mohou získat konkrétní podněty pro praktické zkoumání dětí a mládeže, a specifik dětského jednání, poznávání a učení prostřednictvím pozorování a vlastní praktické činnosti.
- Výstupy z učení
- -reflexe vlastní pedagogické činnosti -identifikace silných a slabých stránek v roli pedagoga -zpracování písemné přípravy (popis metody, popis pedagogické aktivity) -vedení reflektivního záznamu
- Osnova
- Tato praxe je komplexní pedagogicko-psychologickou praxí v tomto bakalářském programu. Podobně jako nepovinná individuální pedagogická praxe má především funkci získávání praktických zkušeností při pedagogické práci s dětmi v oblastech zájmové činnosti dětí a mládeže, případně v oblasti poradenské. Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské (vychovatelské) profesi. Realizuje se vedením zájmových útvarů ve školách (vedoucí zájmového kroužku, vedoucí oddílů, cvičitel, trenér, vedoucí hudebního tělesa, aj.). Cílem předmětu je poskytnout studentům možnost utvářet si počáteční pravidelnou praktickou činností v práci s dětmi a mládeží základní pedagogické kompetence, jako je rozvoj pedagogických dovedností a schopností řešit konkrétní výchovně vzdělávací situace (zejména výcvik dovedností komunikativních, diagnostických, řídících a organizačních). Studenti zde mohou získat konkrétní podněty pro praktické zkoumání dětí a mládeže, a specifik dětského jednání, poznávání a učení prostřednictvím pozorování a vlastní praktické činnosti.
- Literatura
- Šťáva, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum, Bratislava, 2004, 3/4, od s. 58-62, 5 s. ISSN 1335-5589. 2004.
- Janda, Miroslav - Šťáva, Jan. Klima třídy (školy) jako jedna z podmínek úspěšné tvorby ŠVP. Brno : MU, 2006. 12 s.
- Janda, Miroslav - Šťáva, Jan. Diagnostika ve výuce. Brno : MU, 2006. 30 s.
- Developing reflective practice in student teachers: collaboration and critical partnerships Margaret Parsons & Maggie Stephenson Teachers and Teaching Vol. 11 , Iss. 1,2005
- ŠŤÁVA, Jan. Motivace. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 76-79. ISBN 80-7315-011-2. info
- Výukové metody
- Realizuje se vedením zájmových útvarů ve školách (vedoucí zájmového kroužku, vedoucí oddílů, cvičitel, trenér, vedoucí hudebního tělesa, aj.). Cílem předmětu je poskytnout studentům možnost utvářet si počáteční pravidelnou praktickou činností v práci s dětmi a mládeží základní pedagogické kompetence, jako je rozvoj pedagogických dovedností a schopností řešit konkrétní výchovně vzdělávací situace (zejména výcvik dovedností komunikativních, diagnostických, řídících a organizačních). Studenti zde mohou získat konkrétní podněty pro praktické zkoumání dětí a mládeže, a specifik dětského jednání, poznávání a učení prostřednictvím pozorování a vlastní praktické činnosti.
- Metody hodnocení
- Předmět je možno plnit v podzimním nebo jarním semestru - dle uvážení studujících. Předmět je ukončen zápočtem. K zápočtu je nutno předložit pedagogický deník, potvrzení o výkonu a rozsahu praxe od vedoucího zařízení, kde se praxe realizovala a splnění úkolů - viz pedagogický deník. Potvrzení a deník se předkládá osobně v tištěné nebo elektronické podobě na Konzultaci k výstupům z praxe. Na konzultaci je třeba se přihlásit v isu. Osobní konzultace je podmínkou udělení zápočtu.
- Informace učitele
- Celkem se jedná o 26 hodin aktivní práce s dětmi. Student v rámci této praxe absolvuje aktivity, při kterých přímo a systematicky pracuje v libovolné zájmové oblasti se skupinou dětí školního věku (6 18 let). Formu činnosti si zajistí student sám.Nejvhodnější formy činnosti jsou: vedení zájmového kroužku dětí (základní škola, Domy dětí a mládeže, Centra volného času, apod.), vedení oddílu (sportovního, turistického v jakékoliv dětské organizaci) v rozsahu minimálně 2 hodin týdně, vychovatelské, cvičitelské a trenérské činnosti na sportovních soustředěních, školách v přírodě, výcvikových kurzech v trvání minimálně 10 dnů. Student si aktivitu s dětmi zvolí a zajistí sám, dle vlastního uvážení. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede pedagogický deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Úkoly: 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi, 2) Skupina dětí je na počátku práce s nimi pro Vás neznámá, získejte informace o jednotlivých členech a vyhodnote je, 3)Sledujte projevy nepozornosti a nekázně dětí a zjistěte jejich příčiny, 4) Sledujte zvláště nápadné žáky, zjistěte a zaznamenejte proč a v čem se liší od ostatních. Zápočet studenti obdrží v zápočtovém týdnu u garanta této praxe po předložení pedagogického deníku a potvrzení o prováděné činnosti a jejich časovém rozsahu od vedoucího organizace, instituce či základní školy. Pedagogický deník je významnou součástí dokumentace pedagogické praxe. Je potřebným dokladem při přípravě pedagogické praxe i při hodnocení (sebehodnocení)absolvování pedagogickopsychologické praxe. Do pedagogického deníku si student zapisuje individuální plán své praxe a celý průběh praxe. Zápisy lze rozdělit do 3 základních částí: V první části si student zaznamenává především informační údaje, které potřebuje pro realizaci své praxe, v druhé části pak student zapisuje vše, co se týká plnění úkolů vlastní pedagogické praxe, svoje pozorování, činnosti které prováděl apod. Třetí část je vyhrazena pro připomínky k realizaci praxe, jeho hodnocení své vlastní činnosti. Doporučená anglická literatura: Developing reflective practice in student teachers: collaboration and critical partnerships Margaret Parsons & Maggie Stephenson Teachers and Teaching Vol. 11 , Iss. 1,2005 dostupné zde: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1354060042000337110
- Další komentáře
- Student zapisuje předmět buď v 5. nebo v 6. semestru studia.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SZ7BK_PdPx