PdF:SZ7BP_sPDV Seminář k psych. duš. vývoje - Informace o předmětu
SZ7BP_sPDV Seminář k psychologii duševního vývoje
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miloslava Dočkalová (cvičící)
Mgr. et Mgr. David Havelka, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Viola Hubačová Pirová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Ondráčková Dacerová (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
Bc. Dana Peňázová (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- každé liché úterý 9:00–10:50 učebna 50 a každé sudé úterý 9:00–10:50 učebna 50
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SZ7BP_sPDV/02: každé liché úterý 12:00–13:50 učebna 34, J. Lukas
SZ7BP_sPDV/03: každé sudé pondělí 9:00–10:50 učebna 34, J. Lukas
SZ7BP_sPDV/04: každé liché pondělí 9:00–10:50 učebna 34, J. Lukas
SZ7BP_sPDV/05: každé sudé pondělí 13:00–14:50 učebna 34, T. Škubalová
SZ7BP_sPDV/06: každé liché pondělí 13:00–14:50 učebna 34, T. Škubalová
SZ7BP_sPDV/07: každou sudou středu 15:00–16:50 učebna 30, V. Hubačová Pirová
SZ7BP_sPDV/08: každou lichou středu 15:00–16:50 učebna 30, V. Hubačová Pirová
SZ7BP_sPDV/09: každou sudou středu 18:00–19:50 učebna 42, V. Hubačová Pirová
SZ7BP_sPDV/10: každou lichou středu 18:00–19:50 učebna 42, V. Hubačová Pirová
SZ7BP_sPDV/11: každé sudé úterý 14:00–15:50 učebna 34, T. Kohoutek
SZ7BP_sPDV/12: každé liché úterý 14:00–15:50 učebna 34, T. Kohoutek
SZ7BP_sPDV/13: každé sudé pondělí 11:00–12:50 učebna 34, J. Lukas
SZ7BP_sPDV/14: každé liché pondělí 11:00–12:50 učebna 34, J. Lukas
SZ7BP_sPDV/15: každou sudou středu 18:00–19:50 učebna 34, T. Škubalová
SZ7BP_sPDV/16: každou lichou středu 18:00–19:50 učebna 34, T. Škubalová
SZ7BP_sPDV/17: každé sudé úterý 17:00–18:50 učebna 39, D. Havelka
SZ7BP_sPDV/18: každé liché úterý 17:00–18:50 učebna 39, D. Havelka
SZ7BP_sPDV/19: každou sudou středu 9:00–10:50 učebna 39, V. Ondráčková Dacerová
SZ7BP_sPDV/20: každou lichou středu 9:00–10:50 učebna 39, V. Ondráčková Dacerová
SZ7BP_sPDV/21: každou sudou středu 15:00–16:50 učebna 64, V. Ondráčková Dacerová
SZ7BP_sPDV/22: každou lichou středu 15:00–16:50 učebna 64, V. Ondráčková Dacerová
SZ7BP_sPDV/23: každou sudou středu 12:00–13:50 učebna 34, V. Ondráčková Dacerová
SZ7BP_sPDV/24: každou lichou středu 12:00–13:50 učebna 34, V. Ondráčková Dacerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na varhany se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je prohloubit znalosti z přednášek psychologie duševního vývoje v následujících oblastech: 1. Obecné zákony dynamiky vývojových změn 2. Periodizace vývoje 3. Vývojové změny psychiky v raném dětství 4. Charakteristika duševních projevů předškolního období 5. Kvality rozumově-poznávacích procesů v dětství a dospívání 6. Vnějších vlivy a jejich dopad v období dětství a dospívání 7. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky v dětství a dospívání 8. Dopad obvyklých stylů výchovy 9. Principy optimalizace výchovného působení v dětství 10. Úroveň kognitivních procesů a socializace v průběhu dospívání.
Studenti se naučí pracovat s odbornou literaturou, orientovat se v probírané problematice, prakticky si procvičí teoretické znalosti nabyté na přednáškách a budou schopni porozumět základním zákonitostem psychického vývoje.
Studující budou schopni:
- provádět samostatná pozorování;
- konfrontovat výsledky vlastních pozorování s poznatky z odborné literatury;
- analyzovat situace vzhledem k věkovým zvláštnostem jejich aktérů;
- aplikovat poznatky o vývoji jednotlivých psychických funkcí na úrovni jejich interakce v konkrétní situaci. - Osnova
- Konkrétní časový rozvrh řešených témat závisí na obsahu záznamů, orientačně
- 1. týden: zadání úkolů, seznámení s východisky
- 2.-3. týden: specifikace formy práce, týmů
- 4.-5. týden: rané fáze vývoje (do předškolního věku), hra, kresba
- 6.-7. týden: školní věk I
- 8.-9. týden: školní věk II
- 10.-11 týden: adolescence
- 12.-13. týden: dospělost, zralý věk
- Literatura
- povinná literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1. info
- neurčeno
- ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 8072033808. info
- MACEK, Petr. Adolescence. Vydání druhé, upravené. Praha: Portál, 2003, 141 stran. ISBN 8071787477. URL info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karo. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 9788024619835. URL info
- Exploring developmental psychologyunderstanding theory and methods. Edited by Margaret Harris. Los Angeles: SAGE Publications, 2008, xiv, 345 p. ISBN 9781412903356. info
- GEDDES, Heather. Attachment in the classroom : the links between children's early experience, emotional well-being and performance in school. First published. London: Worth Publishing, 2006, vii, 152. ISBN 9781903269084. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Edited by Eva Vyskočilová. Vyd. 4., V nakl. Portál 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 807178608X. info
- The Oxford handbook of developmental psychology. Edited by Philip David Zelazo. New York: Oxford University Press, 2013, xx, 624. ISBN 9780199958474. info
- Výukové metody
- Praktické procvičování teoretických poznatků - zpracování mikroprojektu - výzkumné sondy na sondy na zvolené téma, ve skupinách, skupinová diskuse.
- Metody hodnocení
- Požadavky: aktivní účast na seminářích, vypracování seminárního úkolu - výzkumné sondy na zvolené téma (cca 8 - 10s)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SZ7BP_sPDV