PdF:Ze0119 FG v terénu - Informace o předmětu
Ze0119 Terénní cvičení z fyzické geografie
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/2.6. 4 dny. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (přednášející)
Mgr. Radek Durna (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0119/01: Út 23. 4. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 24. 4. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 25. 4. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 26. 4. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, R. Durna
Ze0119/02: Út 23. 4. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 24. 4. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 25. 4. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 26. 4. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, J. Kolejka - Předpoklady
- Na příkladu vybraného regionu ČR budou demonstrovány a v praxi prověřeny poznatky získané v přednášskách a seminářech z dílčích fyzickogeografických disciplin. Studenti budou seznámeni s přírodními podminkami modelového území, jeho ekonomickým využitím a sídelními poměry. Studenti tak porozumí situaci v navštíveném regionu. Jejich úkoly budou spočívat v účelovém hodnocení území a mapování příkladů vybraných jevů v jednotlivých přírosních složkách v území s ohledem na lidské činnosti (škodlivé přírodní procesy, nevhodné využívání, ohrožení lidskými aktivitami). K sestavenému mapovému dílu studenti vypracují textovou část a tu obhájí v diskusi.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je na příkladu vybraného regionu ČR demonstrovat a v praxi prověřit poznatky získané v přednášskách a seminářech z dílčích fyzickogeografických disciplin. Studenti budou seznámeni s přírodními podminkami modelového území, jeho ekonomickým využitím a sídelními poměry. Studenti tak porozumí situaci v navštíveném regionu. Jejich úkoly budou spočívat v účelovém hodnocení území a mapování příkladů vybraných jevů v jednotlivých přírosních složkách v území s ohledem na lidské činnosti (škodlivé přírodní procesy, nevhodné využívání, ohrožení lidskými aktivitami). K sestavenému mapovému dílu studenti vypracují textovou část a tu obhájí v diskusi.
- Osnova
- 1)Sběr podkladů pro území terénní praxe – textové, tabulkové a maponé materiály, návrh trasy pochůzky. 2)Zpracování podpůrných materiálů – vyhledání, rozdělení témat, zpracování a prezentace. 3)Rozdělení úkolů a území terénní praxe. 4)Práce v terénu. 5)Sepsání individuálních zpráv z terénní praxe. 6)Vytvoření společné prezentace a její uveřejnění.
- Literatura
- povinná literatura
- 3) Základní mapa ČR, měřítko 1:10 000, 1:25 000, 1:50 000, ČÚZK, Praha
- 2) Půdní mapa ČR, měřítko 1:50 000, Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy, Praha-Zbraslav
- 1) Geologická mapa ČR, mařítko 1:50 000, Ústřední ústav geologický, Praha
- doporučená literatura
- 4) Typologická (lesnická) mapa, měřítko 1:10 000, ÚHUL, Brandýs nad Labem
- neurčeno
- KVASNIČKOVÁ, Danuše. Rostliny naší přírody - atlas rostlin. Illustrated by Šárka Brtnová. Praha: Blug, 1998, 60 l. ISBN 8085635933. info
- Výukové metody
- Výklad v terénu. Samostatná práce studentů. Samostatné laboratorní zpracování dat z terénu.
- Metody hodnocení
- zápočet
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/Ze0119