PdF:DEk06k Každodennost v dějinách - Informace o předmětu
DEk06k Každodennost v dějinách
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 10k. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. František Čapka, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Problematika každodennosti náleží vedle historie i do vědních disciplín spojených se sociologií, antropologií nebo filozofií. Každodenností rozumíme soubor vědních, pravidelně se opakujících, a proto předvídatelných činností. Synonymem pro každodennost je i jednotvárnost, stejnost a obyčejnost. Každodennost a dějiny se vzájemně prostupují.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-DE2) (4)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- Přiblížit v historickém vývoji od pravěku do současnosti denní rutinu lidského konání - hygienu, stravu, ošacení, obutí, rodinný život, pracovní režim, kulturní návyky, školství, fungování sociálních a pracovních vztahů,lékařskou péči, oblast umění, náboženství, lidovou tvořivost, zvyky, smrt a nemoci apod., tedy život jak "na zámku, tak v podzámčí". Předmět by měl seznámit studenty se specifickými způsoby bádání v této oblasti, svými zajímavostmi tak osvěžit "suché" politické a hospodářské dějiny.
- Výstupy z učení
- Každodennost jako předmět zkoumání je složitá a těžko ohraničitelná disciplína. Výstupy k řešení problému budou představovat sledování lidského chování v kontextu dané doby a její společnosti. Budou si všímat charakteristiky drobností a způsobů života v jednotlivých společenských vrstvách. Studenti budou schopni ve svých power-pointových výstupech identifikovat a shrnout podstatné znaky každodennosti v historických periodách.
- Osnova
- 1. Každodennost jako historické téma. 2. Kategorie každodennosti, její místo v historickém bádání. 3. Typické činnosti každodenního života člověka. 4. Rodina a společnost. 5. Postavení ženy v historických souvislostech. 6. "Mikrohistorie" jednotlivých vrstev společnosti.
- Literatura
- ČAPKA, František. Obrazy ze života společnosti v českých dějinách. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5195-9.
- LENDEROVÁ, Milena. Dějiny každodennosti "dlouhého" 19. století. II. díl, Život všední i sváteční. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-756-3.
- Výukové metody
- 1. Racionální a emotivně působivá, vedoucí studenty k aktivizaci a k prožitku učení a poznávání. 2. Výchovná, rozvíjející morální, sociální, pracovní i estetický profil studentů. 3. Metoda problémového výkladu. 4. Heuristická metoda. 5. Výzkumná metoda.
- Metody hodnocení
- 1. Zápočtový test. 2. Kolokviální diskuse.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/DEk06k