PdF:FC6004 Didaktika odborných předmětů - Informace o předmětu
FC6004 Didaktika odborných předmětů
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 2/2/0. 16 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC6004/Kombi01: So 22. 2. 17:00–19:50 učebna 5, So 7. 3. 17:00–19:50 učebna 5, So 14. 3. 12:00–14:50 učebna 5, So 21. 3. 17:00–19:50 učebna 5, So 4. 4. 12:00–15:50 učebna 5, P. Pecina
FC6004/Prez01: St 12:00–13:50 laboratoř 80, Čt 12:00–13:50 laboratoř 80, P. Pecina - Předpoklady
- FC6817 Samostatný vzdělávací projekt SŠ || NOW( FC6817 Samostatný vzdělávací projekt SŠ )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Učitel odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS) (4)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace strojírenství (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy - specializace obchod a služby (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Anotace: Didaktika odborných předmětů navazuje na vědomosti a dovednosti získané studiem předmětů úvod do oborových didaktik. Pozornost je věnována dalším vybraným stěžejním oblastem oborové didaktiky: výukové metody, organizační formy výuky, materiální prostředky výuky, hodnocení žáků, projektování a příprava výuky odborných předmětů. Předmět je zaměřen na osvojení dalších vědomostí a dovedností v oblasti aplikace obecně didaktických poznatků na výuku odborných předmětů. Cíl předmětu: Na konci kurzu bude student schopen charakterizovat didaktiku odborných předmětů na středních školách, stanovit cíle a obsah výuky odborných předmětů. Dále definovat vyučovací principy ve výuce odborných předmětů, vymezit výukové metody, formy a materiální prostředky ve výuce odborných předmětů, vytvořit nástroje hodnocení ve výuce odborných předmětů. Připravit, realizovat a vyhodnotit hospitaci ve výuce odborného předmětu. Vypracovat projekt výuky odborného předmětu a zpracovat podle potřeby různé písemné přípravy na výuku.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen charakterizovat didaktiku odborných předmětů na středních školách, stanovit cíle a obsah výuky odborných předmětů. Dále definovat vyučovací principy ve výuce odborných předmětů, vymezit výukové metody, formy a materiální prostředky ve výuce odborných předmětů, vytvořit nástroje hodnocení ve výuce odborných předmětů. Připravit, realizovat a vyhodnotit hospitaci ve výuce odborného předmětu. Vypracovat projekt výuky odborného předmětu a zpracovat podle potřeby různé písemné přípravy na výuku.
- Osnova
- 1. blok: Úvod do problematiky, proces výuky odborných předmětů, typy a fáze vyučovacího procesu, motivace žáků.Kvalita výuky odborných předmětů. 2. blok: Hodnocení žáků ve výuce odborných předmětů, didaktické testy, závěrečné a maturitní zkoušky. Organizační formy ve výuce odborných předmětů, využití vycházek, exkurzí, praxí a stáží ve výuce odborných předmětů. Učební pomůcky a didaktická technika ve výuce odborných předmětů. 3. blok: Osobnost učitele odborných předmětů. Hospitace ve výuce odborných předmětů. 4. blok: Projektování a příprava výuky odborných předmětů. Perspektivní (dlouhodobá) a aktuální (krátkodobá) příprava. Mezipředmětové vztahy ve výuce odborných předmětů. Rekvalifikace, profesní kvalifikace, další vzdělávání v oblasti odborného vzdělávání. Realizace výuky odborných předmětů, vedení výuky, podmínky výuky.
- Literatura
- povinná literatura
- FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
- doporučená literatura
- ĎURIS, M., STEBILA, J., ŽÁČOK, L. Didaktika odborných predmetov 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bella, 2011. ISBN 978-80-557-0269-8
- PECINA, Pavel. Didaktika odborných předmětů I.Výuková opora. Online. Brno: PdF MU, 2015, 122 s. info
- KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
- neurčeno
- VANĚČEK D., et al. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je písemná a ústní. Témata ke zkoušce- viz. osnova
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/FC6004