SPk001 Alternativní komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 24. 4. 8:00–13:50 učebna 60
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenta seznámit s problematikou alternativní a augmentativní komunikace, cílovou skupinou uživatelů a charakteristikou komunikační systémů užívaných v naší i zahraniční praxi, včetně problematiky výběru vhodného komunikačního systému. Očekávané výstupy:  student má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi;  zná principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách;  orientuje se v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému.
Výstupy z učení
Student
- má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci;
- orientuje se v systémech AAK užívaných v naší speciálně pedagogické praxi;
- má přehled o principech komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách;
- má praktické zkušenosti s konkrétními možnostmi využití systémů AAK;
- umí zpracovat na toto téma případovou studii.
Osnova
  • - Vymezení problematiky AAK, dělení a klasifikace systémů. Charakteristika a cílová skupina uživatelů.
  • - Komunikační pas a jeho skladba.
  • - Charakteristika a využití systémů – piktogramy, komunikační deník a tabulka.
  • - Charakteristika a využití systému – Znak do řeči.
  • - Charakteristika a využití systémů VOKS.
  • - Charakteristika a využití systémů – sociální a globální čtení.
  • - Technické pomůcky a software užívaný v oblasti alternativní a augmentativní komunikace.
  • - Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dětí a žáků.
  • - Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dospělých.
  • - Problematika výběru vhodného komunikačního systému. Techniky facilitace – komunikace s uživatelem AAK.
  • - Využití simulačních pomůcek k rozvoji kompetencí studentů v oblasti logopedické intervence u dětí, žáků s narušenou komunikační schopností.
  • - Koncepce pomůcek AAK – komunikační deníky a tabulky.
  • - Prezentace pomůcek, diskuse.
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
    neurčeno
  • ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
  • KUBOVÁ, Libuše, Zuzana PAVELOVÁ a Ivana RÁDKOVÁ. Znak do řeči. Praha: Tech-Market, 1999, 87 s. ISBN 8086114236. info
  • KUBOVÁ, Libuše. Piktogramy : učebnice. Praha: Tech-Market, 1997, 49 l. ISBN 8086114007. info
  • KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996, 45 s. ISBN 8090213413. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, praktická cvičení
Metody hodnocení
1. Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75% správných odpovědí)
2. Ústní zkouška spojená s prezentací AAK pomůcky.
Informace učitele
Další tituly budou doporučeny v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021.