PdF:SPk001 Alternativní komunikace - Informace o předmětu
SPk001 Alternativní komunikace
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 24. 4. 8:00–13:50 učebna 60
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- DPS Doplňující studium speciální pedagogiky pro středoškolské pedagogické pracovníky (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika (Čtvrtá specializace) (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Základní studium) (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studenta seznámit s problematikou alternativní a augmentativní komunikace, cílovou skupinou uživatelů a charakteristikou komunikační systémů užívaných v naší i zahraniční praxi, včetně problematiky výběru vhodného komunikačního systému. Očekávané výstupy: student má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi; zná principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách; orientuje se v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému.
- Výstupy z učení
- Student
- má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci;
- orientuje se v systémech AAK užívaných v naší speciálně pedagogické praxi;
- má přehled o principech komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách;
- má praktické zkušenosti s konkrétními možnostmi využití systémů AAK;
- umí zpracovat na toto téma případovou studii. - Osnova
- - Vymezení problematiky AAK, dělení a klasifikace systémů. Charakteristika a cílová skupina uživatelů.
- - Komunikační pas a jeho skladba.
- - Charakteristika a využití systémů – piktogramy, komunikační deník a tabulka.
- - Charakteristika a využití systému – Znak do řeči.
- - Charakteristika a využití systémů VOKS.
- - Charakteristika a využití systémů – sociální a globální čtení.
- - Technické pomůcky a software užívaný v oblasti alternativní a augmentativní komunikace.
- - Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dětí a žáků.
- - Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dospělých.
- - Problematika výběru vhodného komunikačního systému. Techniky facilitace – komunikace s uživatelem AAK.
- - Využití simulačních pomůcek k rozvoji kompetencí studentů v oblasti logopedické intervence u dětí, žáků s narušenou komunikační schopností.
- - Koncepce pomůcek AAK – komunikační deníky a tabulky.
- - Prezentace pomůcek, diskuse.
- Literatura
- doporučená literatura
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
- Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
- neurčeno
- ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
- KUBOVÁ, Libuše, Zuzana PAVELOVÁ a Ivana RÁDKOVÁ. Znak do řeči. Praha: Tech-Market, 1999, 87 s. ISBN 8086114236. info
- KUBOVÁ, Libuše. Piktogramy : učebnice. Praha: Tech-Market, 1997, 49 l. ISBN 8086114007. info
- KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996, 45 s. ISBN 8090213413. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- 1. Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75% správných odpovědí)
2. Ústní zkouška spojená s prezentací AAK pomůcky. - Informace učitele
- Další tituly budou doporučeny v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SPk001