SZ2MP_IPx1 Individuální výuková praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 72 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem praxe je získat zkušenosti v pedagogických činnostech ve škole nebo v zařízeních volného času. Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve škole, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi (praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student v rámci této praxe absolvuje aktivity, při kterých přímo a systematicky pracuje v libovolné zájmové oblasti se skupinou dětí školního věku (6-18 let). Nejvhodnějí formy činnosti jsou: vedení zájmového kroužku dětí (základní škola, Domy dětí a mládeže, Centra volného času, apod.), vedení oddílu (sportovního, turistického nebo v jakékoliv dětské organizaci) v rozsahu minimálně 2 hodin týdně, vedení oddílu na letním nebo zimním dětském táboře, vychovatelské, cvičitelské a trenérské činnosti na sportovních soustředěních, školách v přírodě, výcvikových kurzech v trvání minimálně 10 dnů.
Osnova
  • Individuální pedagogická praxe = individuální aktivita studentů. Praxe může být vykonávána: 1. na školách zvolených studentem a schválených garantem pedagogické praxe , kde student vykonává činnosti pomocníka učitele, případně povinnosti učitele podle doporučení vedoucího učitele pedagogické praxe. Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede pedagogický deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Úkoly můžete zpracovat dle zadání a/ nebo b/. Zadání a/ je více pro zájmové vzdělávání, vedení školních akcí apod., b/ je určeno pro vedení výukové činnosti ve školách. a/ 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi, uvědomte si, čeho chcete dosáhnout. 2) Skupina dětí je na počátku práce s nimi pro Vás neznámá, získejte informace o jednotlivých členech a vyhodnoťte je. 3)Sledujte projevy nepozornosti a nekázně dětí a pokuste se zjistit jejich příčiny. 4) Sledujte zvláště nápadné žáky, zjistěte a zaznamenejte proč a v čem se liší od ostatních. b/ Pokud jde o výukovou aktivitu - působíte jako samostatný učitel nebo asistent pedagoga, dokládáte písemný plán výuky - tj. harmonogram 30 ti výukových hodin. Vyberete si 3 situace, které reprezentují konkrétní téma (např. výchovná situace s intervencí, zadání instrukcí, poskytování zpětné vazby, interaktivita ve výuce apod). V těchto situacích stručně popište o co šlo, na co se zaměřujete z hlediska zvládnutí situace, které pedagogické kompetence jste uplatnili a v čem vnímáte nedostatky. Navrhněte alternativní možná řešení a vhodné kroky, které podle vás mohou vést ke kvalitnější pedagogické práci. Zápočet je udělen po odevzdání potvrzení o absolvování praxe, odevzdání písemného výstupu (a/ nebo b/), absolvování závěrečné skupinové reflexe na fakultě. Termíny závěrečné reflexe budou vypsány jako zkušební termíny v isu, na termín se přihlašujete.
Literatura
  • ŠŤÁVA, Jan. Intervence cvičného učitele při rpzvíjení profesionálních dovedností studentů učitelství 1. st. ZŠ. In Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2005, s. 80-91. ISBN 80-210-3884-5. info
  • ŠŤÁVA, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum. Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. info
  • ŠŤÁVA, Jan. Příprava učitele na vyučování. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1308-7. info
Výukové metody
výuka, přímá i nepřímá pedagogická činnost ve škole dle domluvy s garantem praxe ve škole, skupinová reflexe
Metody hodnocení
Absolvování 30 hodin praxe, odevzdání potvrzení a písemného výstupu z praxe do isu, absolvování skupinové reflexe.
Informace učitele
Před zahájením praxe kontaktujte garanta předmětu s informacemi o místě absolvování praxe a obsahu praxe. Uveďte kontaktní údaje místa realizace praxe. Absolvování praxe (30 hodin přímé i nepřímé pedagogické činnosti nebo 5-10 denní vzdělávací akce(lyžařský výcvik, škola v přírodě apod.), vedení zájmové činnosti dokládáte potvrzením ze zařízení, písemným výstupem - vše vkládáte do isu před skupinovou reflexí praxe. Termíny skupinové reflexe praxe najdete v isu, na termín se přihlašujete. Období absolvování praxe je možno individuální stanovit po domluvě s garantkou předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SZ2MP_IPx1