PdF:SZ2MP_IPx1 Individuální výuková praxe - Informace o předmětu
SZ2MP_IPx1 Individuální výuková praxe
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 72 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem praxe je získat zkušenosti v pedagogických činnostech ve škole nebo v zařízeních volného času. Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve škole, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi (praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student v rámci této praxe absolvuje aktivity, při kterých přímo a systematicky pracuje v libovolné zájmové oblasti se skupinou dětí školního věku (6-18 let). Nejvhodnějí formy činnosti jsou: vedení zájmového kroužku dětí (základní škola, Domy dětí a mládeže, Centra volného času, apod.), vedení oddílu (sportovního, turistického nebo v jakékoliv dětské organizaci) v rozsahu minimálně 2 hodin týdně, vedení oddílu na letním nebo zimním dětském táboře, vychovatelské, cvičitelské a trenérské činnosti na sportovních soustředěních, školách v přírodě, výcvikových kurzech v trvání minimálně 10 dnů.
- Osnova
- Individuální pedagogická praxe = individuální aktivita studentů. Praxe může být vykonávána: 1. na školách zvolených studentem a schválených garantem pedagogické praxe , kde student vykonává činnosti pomocníka učitele, případně povinnosti učitele podle doporučení vedoucího učitele pedagogické praxe. Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede pedagogický deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Úkoly můžete zpracovat dle zadání a/ nebo b/. Zadání a/ je více pro zájmové vzdělávání, vedení školních akcí apod., b/ je určeno pro vedení výukové činnosti ve školách. a/ 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi, uvědomte si, čeho chcete dosáhnout. 2) Skupina dětí je na počátku práce s nimi pro Vás neznámá, získejte informace o jednotlivých členech a vyhodnoťte je. 3)Sledujte projevy nepozornosti a nekázně dětí a pokuste se zjistit jejich příčiny. 4) Sledujte zvláště nápadné žáky, zjistěte a zaznamenejte proč a v čem se liší od ostatních. b/ Pokud jde o výukovou aktivitu - působíte jako samostatný učitel nebo asistent pedagoga, dokládáte písemný plán výuky - tj. harmonogram 30 ti výukových hodin. Vyberete si 3 situace, které reprezentují konkrétní téma (např. výchovná situace s intervencí, zadání instrukcí, poskytování zpětné vazby, interaktivita ve výuce apod). V těchto situacích stručně popište o co šlo, na co se zaměřujete z hlediska zvládnutí situace, které pedagogické kompetence jste uplatnili a v čem vnímáte nedostatky. Navrhněte alternativní možná řešení a vhodné kroky, které podle vás mohou vést ke kvalitnější pedagogické práci. Zápočet je udělen po odevzdání potvrzení o absolvování praxe, odevzdání písemného výstupu (a/ nebo b/), absolvování závěrečné skupinové reflexe na fakultě. Termíny závěrečné reflexe budou vypsány jako zkušební termíny v isu, na termín se přihlašujete.
- Literatura
- ŠŤÁVA, Jan. Intervence cvičného učitele při rpzvíjení profesionálních dovedností studentů učitelství 1. st. ZŠ. In Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2005, s. 80-91. ISBN 80-210-3884-5. info
- ŠŤÁVA, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum. Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. info
- ŠŤÁVA, Jan. Příprava učitele na vyučování. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1308-7. info
- Výukové metody
- výuka, přímá i nepřímá pedagogická činnost ve škole dle domluvy s garantem praxe ve škole, skupinová reflexe
- Metody hodnocení
- Absolvování 30 hodin praxe, odevzdání potvrzení a písemného výstupu z praxe do isu, absolvování skupinové reflexe.
- Informace učitele
- Před zahájením praxe kontaktujte garanta předmětu s informacemi o místě absolvování praxe a obsahu praxe. Uveďte kontaktní údaje místa realizace praxe. Absolvování praxe (30 hodin přímé i nepřímé pedagogické činnosti nebo 5-10 denní vzdělávací akce(lyžařský výcvik, škola v přírodě apod.), vedení zájmové činnosti dokládáte potvrzením ze zařízení, písemným výstupem - vše vkládáte do isu před skupinovou reflexí praxe. Termíny skupinové reflexe praxe najdete v isu, na termín se přihlašujete. Období absolvování praxe je možno individuální stanovit po domluvě s garantkou předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SZ2MP_IPx1