XPPp04 Průběžná pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/1/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (cvičící)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPp04/01: St 8:00–10:50 ; a Út 25. 2. 15:00–18:50 učebna 41, Út 10. 3. 15:00–18:50 učebna 41, Út 24. 3. 15:00–18:50 učebna 41, L. Grůzová, L. Štěpánková
XPPp04/02: Čt 8:00–10:50 ; a Út 25. 2. 15:00–18:50 učebna 34, Út 10. 3. 15:00–18:50 učebna 34, Út 24. 3. 15:00–18:50 učebna 34, L. Grůzová, I. Žaloudíková
Předpoklady
MSBP_XPPp02
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: definovat specifikace pedagogické komunikace; rozlišit efektivní způsoby komunikace od neefektivních; reflektovat vlastní kvality komunikačních dovedností; uvědomit si a případně revidovat své postoje ke své budoucí profesi; postupně přebírat odpovědnost za vlastní proces učení (self-directed learning);
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: definovat specifikace pedagogické komunikace; rozlišit efektivní způsoby komunikace od neefektivních; reflektovat vlastní kvality komunikačních dovedností; uvědomit si a případně revidovat své postoje ke své budoucí profesi; postupně přebírat odpovědnost za vlastní proces učení (self-directed learning);
Osnova
  • Praxe probíhá dvě hodiny týdně ve vybrané fakultní mateřské škole pod vedením fakultní cvičné učitelky, která je vycvičena v mentorských dovednostech. Tato učitelka provází studenta po dobu tří semestrů a cíleně buduje prostřednictvím reflexe profesní myšlení studentů. Praxe je doplněna reflektivními semináři, které jsou realizovány blokově 3x v semestru za účasti pedagoga a psychologa z řad vysokoškolských učitelů. 1. Efektivní způsoby komunikace. 2. Vlastní komunikační dovednosti. 3. Postoje k budoucí profesi.
Literatura
    doporučená literatura
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace. Translated by Norma Garcíová. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2016, 221 stran. ISBN 9788026210795. info
  • GORDON, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Translated by Julie Žemlová. Vydání první. Praha: Malvern, 2015, 325 stran. ISBN 9788075300065. info
  • KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005, 282 s. ISBN 8090187366. info
Výukové metody
hospitace v mateřské škole, semináře.
Metody hodnocení
Portfolio studenta.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.