PdF:AJ1210 Zásady a postupy psaní bakalář - Informace o předmětu
AJ1210 Zásady a postupy psaní bakalářské práce
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. kombinované studium: výuka v blocích. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Radek Vogel, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Radek Vogel, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ1210/Kombi01: Pá 5. 3. 10:00–10:50 učebna 57, Pá 19. 3. 10:00–10:50 učebna 57, Pá 9. 4. 10:00–10:50 učebna 57, Pá 23. 4. 10:00–10:50 učebna 57, Pá 7. 5. 10:00–10:50 učebna 57, Pá 21. 5. 10:00–10:50 učebna 1, R. Vogel
AJ1210/Kombi02: Pá 12. 3. 10:00–10:50 učebna 57, Pá 26. 3. 10:00–10:50 učebna 57, Pá 16. 4. 10:00–10:50 učebna 57, Pá 30. 4. 10:00–10:50 učebna 57, Pá 14. 5. 10:00–10:50 učebna 57, Pá 21. 5. 10:00–10:50 učebna 1, R. Vogel
AJ1210/Prez01: St 18:00–19:50 učebna 53, R. Vogel
AJ1210/Prez02: Po 10:00–11:50 učebna 12, R. Vogel - Předpoklady
- ( AJ1102 Praktický jazyk 1B )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- English Language for Education (program PdF, B-AJ3SA) (2)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Cíle předmětu
- At the end of the course, the students will have:
prepared for the process of writing their bachelor theses; familiarised themselves with their parameters and suitable procedures;
been presented and practised the principal means of the English professional and academic styles;
got acquainted with the methods of research and science;
learnt to analyse and present appropriately their research outcomes and opinions;
managed to use sources, to quote and paraphrase properly, and to create notes. - Výstupy z učení
- Student/ka
• dokáže využít prezentované postupy, jazykové prostředky a struktury při psaní vlastní bakalářské práce;
• umí zvolit vhodnou metodu výzkumu a náležitě analyzovat a interpretovat jeho výsledky;
• správně pracuje se zdroji a odkazuje na ně;
• odevzdá tři samostatné úkoly – části bakalářské práce (abstrakt, seznam literatury, kapitolu či její část) a jeden skupinový úkol (kompletní odborný článek). - Osnova
- 1. Introduction. Bachelor thesis – purpose, choice of a topic and a supervisor, format, structure, procedure. Working with the Bachelor thesis project in the Information System of MU.
- 2. Academic and scientific style. Formal and impersonal register.
- 3. Abstract – structure, appropriate language devices.
- 4. Identification of a research gap. Formulation of a research problem, research questions, hypotheses.
- 5. Methodology of scientific work.
- 6. Cohesive devices – grammatical, lexical and structural cohesion. Pronominal reference, substitution, ellipsis, repetition, relexicalisation.
- 7. Connective devices. Syntax of complex and compound sentences. Word order problems. Syntactic condensation.
- 8. Working with sources. Citation styles. Direct citation, paraphrase. Avoiding plagiarism.
- 9. Block quotation, footnotes and endnotes. Bibliographic reference to the main types of sources.
- 10. Comparison – procedure, language devices.
- 11. Interpretation of research outcomes. Visual devices (graphs, diagrams, flowcharts, tables).
- 12. Writing a summary and a conclusion.
- Literatura
- povinná literatura
- MCCARTHY, Michael a Felicity O'DELL. Academic vocabulary in use. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, 176 stran. ISBN 9780521689397. info
- HAMP-LYONS, Liz a Ben HEASLEY. Study writing : a course in writing skills for academic purposes. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2006, 213 s. ISBN 9780521534963. info
- doporučená literatura
- CRASWELL, Gail. Writing for academic success : a postgraduate guide. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2012, xi, 248. ISBN 9780857029287. info
- GIBALDI, Joseph. MLA handbook for writers of research papers. 6th ed. New York: Modern Language Association of America, 2003, xviii, 361. ISBN 0873529863. info
- URBANOVÁ, Ludmila a Andrew OAKLAND. Úvod do anglické stylistiky. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, 145 s. ISBN 8086598330. info
- Výukové metody
- Teaching methods:
- class explanation and discussion;
- controlled writing practice in seminars;
- home assignments (individual assignments: an abstract/summary, a list of references, a chapter from the Bachelor thesis; a group assignment: a research paper);
- individual consultations. - Metody hodnocení
- Completion prerequisites:
Students are required to attend at least 75% of classes. The course is based on continuous assessment and students are expected to submit 3 individual assignments (an abstract, a list of references, a chapter of bachelor thesis) and 1 group assignment (a paper).
The pass mark is 70% in each assignment and students have to pass all the parts of continuous assessment to obtain the credits for the course. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3141
The course is taught online (MS Teams) in Spring 2021. Full-time students (AJ1209/Prez): https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3141 Combined students (AJ1209/Kombi): https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3150 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/AJ1210