PdF:AJ5310 Americký Západ - Informace o předmětu
AJ5310 Americký Západ
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Michael George, M.A. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ5310/01: So 20. 3. 8:30–12:40 učebna 58, So 15. 5. 8:30–12:40 učebna 58, M. George
- Předpoklady
- none
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (angl.) (program PdF, B-SPE)
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (4)
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- English Language for Education (program PdF, B-AJ3SA) (4)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Lower Secondary School English Language Teacher Training (program PdF, N-AJ2A) (6)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-AJ2) (6)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- This block option class looks at the importance of the West in American history. The first meeting deals with the West, its lure of Europeans to the New World and its subsequent shaping of the American character. Readings during the semester examine European immigration and westward expansion, the effect of the western movement on family, and race (Native Americans, Chinese Americans and Mexican Americans) among other issues. The last meeting focuses on the enduring influence of the West in modern American life and politics, and its mythologizing at the hands of Hollywood. The aim of the course is for students to distinguish between the stereotype and reality of American culture and develop a more balanced and realistic understanding in appraising of one of the centers of modern English language.
- Výstupy z učení
- After completing this course, students will be able to understand the underlying themes that the west has contributed to modern America.
- Osnova
- Syllabus for block plan:
- Through the discussion of assigned texts as well as documentary videos the first meeting deals with the West as a cause of European immigration and its subsequent shaping of the American character.
- Readings during the semester examine westward expansion and its effect on family, as well as race (Native Americans, Chinese Americans and Mexican Americans) among other issues, all of which are discussed on the class on-line forum.
- Through the discussion of assigned reading and video excerpts of classic and modern western films, the last meeting analyzes the enduring influence of the West in modern American life and politics, and its mythologizing at the hands of Hollywood.
- Literatura
- Webb, Walter Prescott. The Great Plains. New York: Grosset and Dunlap, 1931
- Turner, Frederick Jackson. “The Significance of the Frontier in American History”
- Kaplan, Robert. An Empire Wilderness. New York: Random House, 1998.
- Výukové metody
- Students are assigned readings which are discussed in classic seminar fashion at the first (6 hour) class meeting. documentary videos are also used to supplement the discussion. Every two or three weeks thereafter, students are given 2 or 3 texts on line and required to read and comment on them on the on-line forum. the class ends with more assigned reading, another 6 hour discussion/documentary seminar.
- Metody hodnocení
- Attendance of all 6 hours of both class meetings, full preparation and participation in class discussion as well as reading the inter-block texts combined with active participation in the on-line forum are required for credit.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Partial list of sources used: Bergon, Frank and Papanikolas, Zeese, eds. Looking Far West. New York: New American Classic, 1978. Neihardt, John G. Black Elk Speaks. Lincoln: University of Nebraska Press, 1961.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/AJ5310