PdF:SPp040 Downův syndrom - Informace o předmětu
SPp040 Downův syndrom
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je všeobecně seznámit studenty s problematikou Downova syndromu. Na konci předmětu bude student znát chromozomální aspekty vzniku a klasifikaci typů Downova syndromu, bude podrobně seznamován s projevy Downova syndromu v oblasti fyzických zvláštností, častých zdravotních komplikací, behaviorálních projevů i narušení komunikačních schopností. Bude seznámen s možnostmi podpory osob s Downovým syndromem v oblasti vzdělání, kognitivních funkcí i komunikace. Student rovněž získá ucelený pohled na problematiku rodinné péče a podpory ze strany neziskového sektoru. Předmět tak odráží aktuální pojetí komplexní podpory dětí i dospělých s Downovým syndromem v zásadních oblastech, které ovlivňují jejich vývoj, vzdělávání, komunikaci i sociální uplatnění
- Výstupy z učení
- • všeobecná orientace v problematice Downova syndromu (definice, klasifikace, projevy) • orientace v možnostech vzdělávání, logopedické intervence, a terapeutických přístupech • metodika práce a schopnost tvorby materiálů a pomůcek pro rozvoj osob s Downovým syndromem • zprostředkování osobního kontaktu studentů s rodiči a dětmi s Downovým syndromem formou skupinové diskuze v rámci semináře • orientace v dostupné literatuře, internetových zdrojích, filmech a videích souvisejících s problematikou Downova syndromu
- Osnova
- •Co je Downův syndrom (DS) •Charakteristika osob s DS •Fyziognomické zvláštnosti •Zdravotní komplikace u DS •Genetická podstata •Formy DS •Diagnostika •Komunikační schopnosti osob s DS (NKS u DS, logopedická intervence) •Možnosti celoživotní podpory •Kognitivní a rozumové schopnosti •Typické projevy v chování •Možnosti vzdělávání •Zaměstnávání •Dospělý život •Terapie •Rodina dítěte s DS •Neziskový sektor •Známé osobnosti s DS
- Literatura
- SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom : definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Translated by Dagmar Tomková. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 197 s. ISBN 8071789739. info
- ŠUSTROVÁ, Mária. Diagnóza: Downov syndróm. Bratislava: Perfekt, 2004, 240 s. ISBN 8080462593. info
- PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom : pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997, 131 s. ISBN 8086114155. info
- Výukové metody
- Seminář s aktivní účastí, individuální výstupy, skupinová diskuze
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Požadavkem pro splnění je aktivní účast na seminářích, vlastní výstup k problematice a splnění závěrečného testu (podmínkou úspěšného zvládnutí je 80 % správných odpovědí)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPp040