PdF:SZ6011 Sebezkušenostní příprava na pr - Informace o předmětu
SZ6011 Sebezkušenostní příprava na profesi II
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 3x180 minut. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Černá (cvičící)
Mgr. Jiřina Karasová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Lucie Moravčíková (cvičící)
Mgr. Dan Vykoukal (cvičící) - Garance
- Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6011/ERASMUS: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ6011/01: Pá 12. 3. 13:00–16:50 učebna 73, Pá 23. 4. 13:00–16:50 učebna 73, Pá 14. 5. 13:00–16:50 učebna 73, T. Andrášik
SZ6011/02: Pá 19. 3. 13:00–16:50 učebna 73, Pá 30. 4. 13:00–16:50 učebna 73, Pá 21. 5. 13:00–16:50 učebna 73, T. Andrášik
SZ6011/03: Pá 12. 3. 8:00–11:50 učebna 41, Pá 19. 3. 8:00–11:50 učebna 38, Pá 26. 3. 8:00–11:50 učebna 38, P. Svojanovský
SZ6011/04: Pá 12. 3. 13:00–16:50 učebna 38, Pá 19. 3. 13:00–16:50 učebna 38, Pá 26. 3. 13:00–16:50 učebna 38, P. Svojanovský
SZ6011/05: Pá 7. 5. 8:00–11:50 učebna 75, Pá 14. 5. 8:00–11:50 učebna 75, Pá 21. 5. 8:00–11:50 učebna 75, P. Svojanovský
SZ6011/06: Pá 7. 5. 13:00–16:50 učebna 75, Pá 14. 5. 13:00–16:50 učebna 75, Pá 21. 5. 13:00–16:50 učebna 75, P. Svojanovský
SZ6011/07: Pá 19. 3. 8:00–11:50 učebna 42, Pá 26. 3. 8:00–11:50 učebna 73, Pá 9. 4. 8:00–11:50 učebna 28a, J. Nehyba
SZ6011/08: Pá 19. 3. 13:00–16:50 učebna 39, Pá 26. 3. 13:00–16:50 učebna 39, Pá 9. 4. 13:00–16:50 učebna 33, J. Nehyba
SZ6011/09: Pá 16. 4. 8:00–11:50 učebna 39, Pá 23. 4. 8:00–11:50 učebna 39, Pá 7. 5. 8:00–11:50 učebna 39, J. Nehyba
SZ6011/10: Pá 16. 4. 13:00–16:50 učebna 39, Pá 23. 4. 13:00–16:50 učebna 39, Pá 30. 4. 13:00–16:50 učebna 39, J. Nehyba
SZ6011/11: Pá 5. 3. 8:00–11:50 učebna 75, Pá 9. 4. 8:00–11:50 učebna 73, Pá 30. 4. 8:00–11:50 učebna 75, L. Škarková
SZ6011/12: Pá 12. 3. 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 9. 4. 13:00–16:50 učebna 75, Pá 30. 4. 13:00–16:50 učebna 75, L. Škarková
SZ6011/13: Pá 19. 3. 8:00–11:50 učebna 73, Pá 16. 4. 13:00–16:50 učebna 75, Pá 14. 5. 8:00–11:50 učebna 22, L. Škarková
SZ6011/14: Pá 9. 4. 8:00–11:50 učebna 38, Pá 23. 4. 8:00–11:50 učebna 38, Pá 7. 5. 8:00–11:50 učebna 38, J. Karasová
SZ6011/15: Pá 12. 3. 8:00–11:50 učebna 75, Pá 19. 3. 8:00–11:50 učebna 75, Pá 26. 3. 8:00–11:50 učebna 75, M. Košatková
SZ6011/16: Pá 9. 4. 8:00–11:50 učebna 75, Pá 23. 4. 8:00–11:50 učebna 75, Pá 30. 4. 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, M. Košatková
SZ6011/17: Pá 12. 3. 13:00–16:50 učebna 75, Pá 19. 3. 13:00–16:50 učebna 75, Pá 26. 3. 13:00–16:50 učebna 75, M. Košatková
SZ6011/18: Pá 16. 4. 8:00–11:50 učebna 38, Pá 30. 4. 8:00–11:50 učebna 38, Pá 14. 5. 8:00–11:50 učebna 38, D. Vykoukal
SZ6011/19: Pá 16. 4. 13:00–16:50 učebna 38, Pá 30. 4. 13:00–16:50 učebna 38, Pá 14. 5. 13:00–16:50 učebna 38, D. Vykoukal
SZ6011/20: Pá 16. 4. 8:00–11:50 učebna 73, Pá 30. 4. 8:00–11:50 učebna 73, Pá 14. 5. 8:00–11:50 učebna 73, L. Moravčíková - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6611 Self-experience Preparation for the Profession II )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Smyslem semináře je pomoci studentům zvědomovat, jakým způsobem se témata osobnostního a profesního rozvoje navzájem ovlivňují na základě jejich vlastní sebezkušenosti. Konkrétně (1) jak jejich vlastní zkušenost, kterou doposud získali, utváří jejich vnímání sebe v rámci své budoucí profesní dráhy. (2) Dále reflektovat, jak se vzájemně ovlivňuje jejich myšlení, emoce a jednání v rámci jejich osobnostního a profesního rozvoje. Všechny tematické bloky budou založeny na (3) sebezkušenosti studentů, kterou si sebou do předmětu přináší a která vznikne díky aktivitám přímo v předmětu. Pozornost studentů bude záměrně směřována k (4) reflexi jejich zkušeností z asistentské praxe. Dále jsou také tematické bloky založené na reflexi profesních zkušeností studentů z asistentské praxe. Kurz je inspirován konceptem Systemického modelování (Systemic modelling) a modelem Osobního rozvojového plánu (Personal Development Plan). Cílem semináře je tedy umožnit studentům reálnou sebezkušenost s vybranými tématy (viz témata semináře) osobnostního a profesního rozvoje skrze zkušenostní učení s důrazem na reflexi; podněcovat studenty k postupnému přebírání odpovědnosti za vlastní proces učení (self-directed learning) a umožnit studentům uvědomit si a případně revidovat své postoje ke své budoucí profesi.
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení: Student po skončení semináře bude: • lépe rozumět vlastnímu procesu sebereflexe ve vztahu k vybraným oblastem (viz témata semináře). Student dokáže např. lépe zdůvodňovat a hodnotit své argumenty, pojmenovávat své emoce a jejich souvislost s jednáním nebo kriticky nahlédnout vlastní postoje k edukaci; • mít více prozkoumaná vybraná témata (viz témata semináře) osobnostního rozvoje (např. jakým způsobem se nejlépe učí aj.) a profesního rozvoje (např. jaké má vlastní subjektivní pojetí výuky aj.). Student dokáže např. pojmenovávat dílčí aspekty těchto témat, kterých si byl dříve méně vědom a vztahovat je k vlastní asistentské praxi.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova): - Spravedlnost v roli učitele - Kdo jsem já (moje části) a kdo jsou druzí - Já a moje cíle a práce s časem
- Literatura
- doporučená literatura
- Brown, P. C. (2014). Make it stick: The science of successful learning. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
- Buckler, S., & Castle, P. (2014). Psychology for teachers. Los Angeles: Sage.
- WILLINGHAM, Daniel T. Why don't students like school? : a cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for your classroom. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2009, 180 s. ISBN 9780470279304. info
- SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner : how professionals think in action. Aldershot: Ashgate, 1991, x, 374. ISBN 9781857423198. info
- neurčeno
- Robinson, K., & Aronica, L. (2013). Ve svém živlu: najděte sami sebe a změňte svůj život. Brno: BizBooks.
- Coyle, D. (2009). The talent code: Greatness isn't born: It's grown, here's how. New York: Bantam Books.
- Pacher, P. & Píšková, M. (2017). Průvodce sebepoznáním aneb Skrze sebe poznám Tebe. Brno: Institute of Applied Psychology.
- Ariely, D. (2009). Jak drahé je zdarma: proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí : iracionální faktory v ekonomice i v životě. Praha: Práh.
- Manson, M. (2017). Důmyslné umění, jak mít všechno u pr**le. Praha: Omega.
- Sousa, D. A. (2011). How the brain learns. Thousand Oaks: Corwin Press.
- SCHWARTZ, Richard C. a Martha SWEEZY. Internal family systems therapy. Second edition. New York: The Guilford Press, 2020, xvi, 304. ISBN 9781462541461. info
- ZIMMERMAN, Jack M. a Virginia COYLE. Cesta poradního kruhu : umění otevřené komunikace. Translated by Saša Neuman. V Praze: DharmaGaia, 2016, 379 stran. ISBN 9788074360619. info
- Výukové metody
- Metody výuky: facilitace zkušenostního učení ve skupině s důrazem na reflexi pomocí vybraných metod, které berou v potaz celou osobu učícího (kognitivní, afektivní a konativní aspekty; explicitní i tacitní dimenzi znalostí). Jedná se např. o metody systemické modelování, koučování, metody poradního kruhu (Way of Council), aj.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Hodnocení je z velké části založeno na aktivní účasti na seminářích. Aktivní účast znamená, že student reflektuje písemnou nebo ústní formou své zkušenosti s jednotlivými tématy v rámci semináře. Písemná forma reflexe spočívá ve zpracování pracovních listů v rámci semináře nebo v psaní reflektivního deníku. Ústní forma znamená, že se student zapojuje do diskuzí a reflektuje při nich svou vnitřní zkušenost. Jako doplňková metoda hodnocení bude využito plnění průběžných úkolů (max. 3), které vychází z témat seminářů. Tyto úkoly studenti budou průběžně odevzdávat do odevzdávárny informačního systému.
- Informace učitele
- Student si tento předmět zapisuje spolu s předmětem Asistentská praxe nebo Asistentská praxe-asistent pedagoga. Skupiny se otevírají jen při větším počtu než je 10 studentů na skupinu. Z důvodu, že se jedná o blokový předmět, tak je povinná 100% účast. Možná je maximálně jedna náhrada za semestr v nějaké cizí skupině, a to jen z velmi výjimečných důvodů a po individuální domluvě. Při nahrazování v cizí skupině (jednou za semestr) s tím musí souhlasit vyučující skupiny v které si hodinu chcete nahradit. Dále o tom informujte i vyučujícího své vlastní skupiny. Pokud máte omluvenku od lékaře, tak si hodinu můžete nahradit ve zkouškovém období, kdy budou vypsány náhradní termíny pro každý ze seminářů. Náhradní termíny jsou vypsány formou termínů pro kolokvium, prosím sledujte IS. Erasmus studenti: Prosím přihlašte se v seminárních skupinách předmětu do skupinu určené pro Erasmus studenty. Formy ukončení v rámci pobytů Erasmus: 1. Absolvujte podobný seminář, jako je sebezkušenostní příprava k profesi (trénink komunikace, seberozvojová skupina, personal development plan, mindfulness training, různé druhy reflektované praxe, atd.) v rozsahu 12 hodin. Absolvujete to buď v zahraničí nebo po návratu u nás. 2. Předmět si odchodíte v náhradní termínu ve zkouškovém období, kdy jsou vždy znovu vypsané všechny tři semináře (většinou je to pro podzimní semestr leden nebo pro jarní květen). 3. Pokud ani jedna z možností pro Vás není reálná, pak prosím před začátkem Erasmus pobytu kontaktujte garanta předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SZ6011