PdF:SZ6085 Asistentská praxe - asistent p - Informace o předmětu
SZ6085 Asistentská praxe - asistent pedagoga 2
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Baslerová (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6085/01: každou sudou středu 12:00–13:50 učebna 78, L. Škarková
- Předpoklady
- ( SZ6007 Asistentská praxe - doučování 1 || SZ6055 Asistentská praxe - asistent pedagoga 1 )&&!NOWANY( SZ6607 Practice Teaching Assistant - Tutoring 1 , SZ6055 Asistentská praxe - asistent pedagoga 1 , SZ6655 Practice Teaching Assistant - Assisting 1 , SZ6685 Practice Teaching Assistant - Assisting 2 , SZ6088 Asistentská praxe - asistent pedagoga 2 , SZ6688 Practice Teaching Assistant - Assisting 2 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umožnit studentům získání specifických dovedností nezbytných pro činnost asistenta pedagoga ve škole. Během praxe budou studenti pracovat na konkrétních úkolech. Konkrétní podobu úkolů si stanoví na začátku praxe se spolupracujícím učitelem ve škole. Úkoly budou souviset s činnostmi asistenta pedagoga v konkrétní třídě.
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení: Po absolvování předmětu student: • bude schopen porozumět procesu podpory žáků se SVP • dokáže uspořádat cíle a zvolit si metody, které jsou vhodné v procesu doučování s ohledem na konkrétní dítě; • dokáže komunikovat s pedagogem ohledně plánování, realizace a vyhodnocování pedagogických činností ve třídě • koordinuje práci jednoho žáka i skupiny žáků (i žáků se SVP) • dokáže navázat kontakt s rodiči žáků
- Osnova
- Student si vybere ze seznamu spolupracujících škol pedagoga, se kterým bude realizovat praxi a naplňovat činnosti pedagogického asistenta. První setkání studenta a pedagoga proběhne ve vybrané škole, cílem bude formulovat očekávání obou osob, vytvořit harmonogram spolupráce a domluvit se na možnostech spolupráce a požadovaných výstupech. Student bude spolupracovat s učitelem pravidelně každý týden po dobu trvání praxe. Jedná se o průběžnou praxi, kterou student vykonává 10 týdnů během semestru.Praxe probíhá v rozsahu 60 hodin, v průběhu 10 týdnů (4 h za týden/ 40 hodin ve škole - přímá pedagogická práce; 20 hodin příprava/supervize/konzultace). Během semestru se student může účastnit skupinové supervize v předem vypsaném termínu na PdF MU. Povinnou součástí je účast na závěrečném evaluačním setkání k praxím, které probíhá buď on-line nebo kontaktně na fakultě.
- Literatura
- povinná literatura
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011. 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5.
- doporučená literatura
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Supervize - kontrola, nebo pomoc? Prevence, Praha, 2006, roč. 3, č. 2, s. 6-8. ISSN 1214-8717.
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008. xvi, 312. ISBN 9780805839814.
- neurčeno
- SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Eva MINAŘÍKOVÁ. Jak spojit teorii s praxí: didaktika realistického učitelského vzdělávání. In Seminář výzkumného záměru Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání (na PedF UK). 2012. info
- Výukové metody
- praktický nácvik pedagogických dovedností na praxi, reflektivní psaní
- Metody hodnocení
- Jedná se o průběžnou praxi, kterou student vykonává 10 týdnů během semestru. Celkem jde o 60 hodin, z toho 40 hodin přímo ve škole a 20 hodin věnovaných především přípravě a konzultacím. Během praxe budou studenti pracovat na konkrétních úkolech, které si stanoví na začátku praxe se spolupracujícím učitelem ve škole. Úkoly budou souviset s činnostmi asistenta pedagoga v konkrétní třídě. Mezi činnosti asistenta pedagoga mj. patří (Vejrochová, 2015): o individuální nebo skupinová podpora žáka/žáků se SVP v rámci vyučování přímo ve třídě o individuální nebo skupinová podpora žáka/žáků v rámci vyučování mimo třídu (např. exkurze) o méně kvalifikované činnosti asistenta pedagoga s žáky bez SVP (např. dozor nad skupinovou prací, opakování osvojené látky) o pomoc při sebeobsluze a doprovod při pohybu během vyučování u žáků s těžšími formami zdravotního postižení o společná příprava s učitelem na výuku o doučování žáků o komunikace s rodiči žáků o konzultace s poradenským pracovníkem Podle možností vybrané školy a potřeb pedagoga se student bude podílet na vybraných činnostech. Metody hodnocení: Student získá písemnou zpětnou vazbu na odvedenou pedagogickou činnost od spolupracujícího učitele ve škole. Vypracované písemné výstupy z praxe vloží do připravené aplikace v informačním systému. Výstupy: 1. záznamový arch o průběhu činností v roli asistenta pedagoga 2. reflexe z průběhu praxe dle stanovené struktury 3. účast na závěrečném skupinovém evaluačním setkáním k praxi 4. vyplnění evaluačního dotazníku Zároveň s tímto předmětem absolvuje předmět Sebezkušenostní příprava na profesi 1 a 2., který je mimo jiné zaměřen na facilitovanou reflexi této asistenstké praxe.
- Informace učitele
- Praxe je určena studentům prezenčního studia. Základní informace v aktuálním období k praxím naleznete na webu katedry pedagogiky v sekci Bc. praxe: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe Termíny pro supervizi najdete v isu: Skupina proběhne pokud se přihlásí nejméně 5 osob. Součástí výstupů z praxe je i vyplnění evaluačního dotazníku. Studijní zdroj: Metodika práce asistenta pedagoga (2015) http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf První informační schůzka může být dle potřeby v on-line vyučování nahrávána a umístěna do studijních materiálů předmětu. Studenti budou o tomto kroku informováni.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SZ6085